Meer watertappunten in de gemeente

Water drinken een belangrijk onderdeel van een gezonde leefstijl. Daarom hebben we afgelopen raadsvergadering een voorstel om meer watertappunten aan te leggen in Nederweert. Ook zien we watertappunten als duurzaam alternatief voor bronwater. Naast de gezondheidsaspecten vinden we het ook een teken van gastvrijheid. Het is prettig om tijdens het wandelen of fietsen door onze prachtige gemeente een flesje water te kunnen bijvullen. Zeker met het warme weer van de laatste dagen is dat erg belangrijk.

We willen dat het plaatsen van de watertappunten gezamenlijk wordt opgepakt met WML. Zij hebben op een aantal plekken in Limburg al watertappunten staan, waaronder 1 in de gemeente Nederweert. Deze staat bij het bezoekerscentrum bij De Groote Peel.

Pas geleden heeft ook het kabinet uitgesproken dat er meer watertappunten moeten komen. Staatssecretaris Blokhuis van volksgezondheid heeft 2 miljoen euro uitgetrokken om scholen te stimuleren een watertappunt te plaatsen. Scholen kunnen hiermee tot 75% van de kosten voor de aanleg vergoed krijgen. We hebben het college opgeroepen om scholen te stimuleren om hier ook gebruik van te maken.

Ons voorstel is unaniem aangenomen.