Raadpraat 58 – Hondenbelasting eindelijk afgeschaft!

In deze raadpraat blikken we met u terug op de raadsvergadering van 7 november 2023. Deze vergadering stond in het teken van de begroting voor komend jaar.

Hondenbelasting afgeschaft per 1 januari

Al enkele jaren proberen we de hondenbelasting af te schaffen in Nederweert. Die belasting is namelijk niet meer van deze tijd. Maar een klein deel van de opbrengsten wordt uitgegeven aan hondenvoorzieningen. Het grootste gedeelte gaat direct naar de algemene reserve, oftewel in de spaarpot van de gemeente. Bijna al onze buurgemeenten hebben deze belasting al afgeschaft. Vorig jaar kreeg ons voorstel om de hondenbelasting ook in Nederweert af te schaffen te weinig steun. Bij diverse gelegenheden hebben we aangegeven het graag te horen als andere partijen van mening veranderen. En het elke keer benoemen loont dus. Deze begrotingsbehandeling konden we samen met bijna alle andere partijen een voorstel indienen om de hondenbelasting per 1 januari 2024 te schrappen en dit is uiteindelijk zelfs unaniem aangenomen. De hondenbelasting wordt dus eindelijk afgeschaft!

Meer betaalbare woningen

Dit jaar zijn in onze gemeente bijna alleen maar woningen gebouwd in het type “dure koop”. Dat zijn koopwoningen met een koopprijs van boven de €355.000,-. Voor veel mensen, waaronder de meeste starters, zijn die woningen niet betaalbaar. Met een motie hebben we daarom het college opgeroepen om meer aandacht te hebben voor betaalbare koopwoningen en sociale huurwoningen en dit aanbod ook goed te spreiden over de kernen. Iedereen die in onze gemeente een woning zoekt moet wat ons betreft een passende woning kunnen vinden. We zijn blij met de brede steun van andere partijen voor ons voorstel. Er is vorige maand een projectbureau gestart om te zorgen dat er meer woningen worden gebouwd. Ze hebben nu dus ook de opdracht gekregen om te zorgen dat die woningen betaalbaar zijn voor de meeste inwoners.

Bescherm de kerk
in Leveroy

De recente berichtgeving over de kerken van Parochiecluster Tabor baart ons zorgen. Ze gaan drie kerken in Leudal sluiten en over de kerk in Leveroy is nog geen besluit genomen. De parochie zet goede stappen voor een nieuwe invulling van de kerkgebouwen in Leudal. Toch zien we elders in het land ook dat kerkgebouwen worden gesloopt, zoals ook al eerder in Ospeldijk is gebeurd. De Sint-Barbarakerk heeft op dit moment geen enkele bescherming tegen sloop, terwijl dit toch een van de meest beeldbepalende gebouwen van Leveroy is. Dat vinden we onbegrijpelijk. Wij beseffen dat onze angst voor sloop van dit prachtige pand op dit moment nog zeer voorbarig is. Er is tenslotte nog geen besluit genomen over de toekomst van de kerk in Leveroy. En we hebben ook vertrouwen in het parochiebestuur dat ze bij eventuele sluiting eerst kijken naar alternatieve invulling van het gebouw. Toch willen we voorkomen dat we worden verrast en achteraf moeten zeggen “hadden we maar eerder bescherming geregeld”. Daarom hebben we het college met een motie opgeroepen om met het parochiebestuur in gesprek te gaan over de toekomst van de kerk in Leveroy én om te zorgen dat de noodzakelijke maatregelen worden genomen om voor nu en in de toekomst dit prachtige gebouw te beschermen tegen de sloophamer. Gelukkig steunden bijna alle andere partijen in de raad ons voorstel.

Tijdens de begrotingsbehandeling zijn natuurlijk veel meer onderwerpen aan bod gekomen. Zo hebben we onder andere extra aandacht gevraagd voor verkeersmaatregelen, de gymzaal in Ospel en het speelruimtebeleid. Samen met Nederweert Anders hebben we gezorgd voor extra budget voor de aanplant van groen in de kernen. En we hebben een voorstel van het JAN mee ingediend over de installatie van een kinderraad in onze gemeente.

We vinden het altijd fijn als mensen ons willen steunen of mee willen denken. Opmerkingen, vragen of ideeën zijn altijd welkom, of word lid. Met uw steun kunnen wij een nog krachtiger geluid laten horen en Nederweert verder verbeteren.

U kunt me bereiken via [email protected]

Martin van Montfort
Fractievoorzitter D66 Nederweert