Het is meer dan ooit eerder van belang dat de provincie gemeenten gaat helpen waar mogelijk om de woningbouwopgave te realiseren. Daarbij moet de autonomie zoveel mogelijk bij gemeenten en samenwerkende regio’s blijven liggen. Geen knellende woningbouwcontingenten meer. Immers: Parkstad is niet te vergelijken met Gennep en Roermond niet met het Heuvelland. We willen nadrukkelijk de vrijheid bij gemeenten neerleggen om te ontwikkelen wat zij waardevol vinden en daarbij als provincie de helpende hand toesteken.
De provincie Limburg heeft net als de rest van Nederland te maken met grote aantallen nieuwe inwoners, bijvoorbeeld in de vorm van (arbeids)migranten, maar ook asielzoekers en statushouders. Onze maak-, logistieke, en landbouwindustrieën voor een aanzienlijk deel op internationale werknemers. Deze werknemers moeten op een fatsoenlijke en degelijke manier gehuisvest worden en deel kunnen nemen aan onze samenleving.
Wat kiest D66:
- D66 komt met een Provinciaal Huisvestingsfonds. Met behulp van dit fonds stimuleren we gemeenten om, waar kansrijke en wenselijke woningbouwontwikkelingen dreigen te komen stil te vallen door de economische situatie, toch door te bouwen. Bij wenselijke woningbouwontwikkeling denken we aan bijvoorbeeld sociale huur, middenhuur en betaalbare koop. De provincie is financier van dit fonds dat daar waar de markt het niet lukt, toch tot versnelling te komen.
- We intensiveren ondersteuning aan gemeenten in kennis en capaciteit om woningbouw te versnellen. Zo stellen we gemeenten in staat om met cofinanciering expertise in te huren voor het versnellen van de woningbouw.
- De provincie participeert risicodragend in gebiedsontwikkeling. Hieronder valt ook actief grondbeleid door op strategische locaties in ontwikkelgebieden eigendomsposities te verwerven. Dit kan gemeenten in positie brengen om (al dan niet samen met de provincie) tot ontwikkeling over te gaan.
- D66 stimuleert woningbouwontwikkelingen zoveel mogelijk rondom knooppunten in het openbaar vervoer. Zo werken we met onze nieuwe woningen meteen ook aan een mobiliteitstransitie.
- We helpen gemeenten om de mismatch op de woningmarkt op te lossen. Waar dat mogelijk is helpen we bij de transformatie van woningen die niet meer aansluiten bij de vraag naar woningen waarnaar wel vraag is. Daarnaast ondersteunen we om dynamiek op de woningmarkt op gang te brengen, bijvoorbeeld door verhuiscoaches die senioren ontzorgen om naar een passende woning te verhuizen.
- Wij nemen het voortouw om gemeentes te ondersteunen bij de bevordering van doorstroom op de woningmarkt. Dit doen we onder andere door gemeentes in staat te stellen snel en eenvoudig (tijdelijk) plekken te creëren voor alternatieve woonvormen als Tiny-Houses of gemeenschappelijke woonvormen.
- We gaan in gesprek met de provincie Noord-Brabant en met de Brainportgemeenten op welke manier wij kunnen bijdragen aan de woningbouwopgave in de Brainport-regio. Daarnaast gaan we samen met de Stadsregio Parkstad in gesprek met Städregion Aachen en de Stadt Aachen om te bespreken op welke manier wij kunnen bijdragen aan de woningbouwopgave gerelateerd aan de campusontwikkeling van de Rheinisch-Westfälische Technische hogeschool.
- We helpen gemeenten om procedures én technieken zoveel mogelijk te standaardiseren. Dit helpt ontwikkelaars en bouwers om snel aan de slag te gaan.
- We pakken als provincie een actieve rol richting het Rijk, als het gaat om bijvoorbeeld Woondeals, om regelingen ten behoeve van woningbouwversnelling en als het gaat om lobby op het woondossier. Hierin trekken we waar mogelijk samen op met gemeenten en helpen we gemeenten waar mogelijk om regionaal samen te werken.
- We gaan terughoudend om met nieuwe woningbouwinitiatieven in het buitengebied. Vrijkomende agrarische bedrijvigheid moet niet leiden tot een wildgroei aan woningen in het buitengebied. Liever concentreren we woningbouw direct rondom dorpen en door steden te verdichten en benutten we het platteland voor natuurontwikkeling, recreatie en toerisme.
- We benutten Maastricht, Venlo, Roermond, Sittard, Weert en Heerlen nog meer als bruisende centra, waarin we stedelijke woonmilieus en hoogbouw proberen te stimuleren om nieuwe doelgroepen naar Limburg te halen.
- De provincie Limburg werkt samen met de Limburgse gemeenten om arbeidsmigratie en de bijbehorende huisvesting goed te faciliteren, en zorg te dragen voor adequate en veilige huisvesting van internationale werknemers. De provincie Limburg heeft de verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor mensen die een veilig thuis zoeken. Wij vinden dan ook dat elke gemeente zijn steentje bij moet dragen om plek te bieden aan asielzoekers en statushouders. De Provincie dient hierin, samen met de Rijksoverheid, een stimulerend en faciliterend klimaat te creëren om deze verantwoordelijkheid te nemen en gemeenten op hun verantwoordelijkheid te wijzen waar dat nagelaten wordt. De provincie denkt actief mee met gemeenten in het zoeken van locaties waar (tijdelijke) huisvesting voor vluchtelingen, asielzoekers en statushouders gerealiseerd kan worden, en geeft hierin (on)gevraagd advies aan gemeenten.
- D66 geeft de voorkeur aan huisvesting voor internationale werknemers op een manier waarbij zij zoveel mogelijk de kans krijgen om deel te kunnen nemen aan de Limburgse samenleving. Wij kiezen er niet voor om parallelle samenlevingen te creëren op industrieterreinen of buiten woonkernen.