Zwembad ‘t Ligteveld, gedragen door vrijwilligers

De D66 fractie is woensdag 14 augustus op werkbezoek geweest bij zwembad ’t Ligteveld te Neer. Daar hebben wij gesproken met drie leden van het bestuur van het zwembad: Ellen van Roij, Sanne Beeks en Sandra Thijssen.

Zelfstandig zwembad

Zwembad ’t Ligteveld was in de tijd van de gemeente Roggel-Neer onderdeel van de Leistert, maar is in 2009 verzelfstandigd. Het zwembad heeft sindsdien een eigen bestuur en telt ongeveer 80 vrijwilligers die zorgdragen voor het groen, het onderhoud, het schoonmaken, de kantine en de kassa. Het zwembad is geopend van april tot eind augustus, afhankelijk van een weersvoorspelling van minimaal 20 graden. De badmeester is de enige betaalde kracht.

Bezoekers

In 2019 had het zwembad 12.000 bezoekers, maar het zwembad heeft in 2020 vanwege corona de deuren niet geopend. Het bezoekersaantal is daarna nog niet hersteld, in 2023 kon het zwembad 6000 bezoekers verwelkomen. Op warme dagen kan het erg druk zijn, op maandag 12 augustus (een tropisch warme dag) waren er 450 bezoekers. Bezoekers komen vooral uit Neer, maar ook uit andere plaatsen in en buiten Leudal. KVW Neer maakt gebruik van het terrein, en ook KVW’s Heythuysen en Stramproy hebben het zwembad met groepen bezocht.

Onderdeel van het Maasveld

Oorspronkelijk was ’t Ligteveld niet betrokken bij het Maasveld, de nieuwe ontwikkeling van de sportterreinen in Neer. Maar nadat de plannen ook een wielerbaan gingen omvatten, kwam het zwembad binnen de baan te liggen en werd het onderdeel van het Maasveld. De wielerbaan wordt nu aangelegd en zal in september (als het zwembad weer is gesloten) ook rondom het zwembad worden aangelegd. Hierdoor verdwijnt een groot deel van de ligweide (waaronder het veld dat de KVW nu gebruikt), maar er komt ook een stuk weide bij. Het zwembad zal dan alleen nog bereikbaar zijn via twee tunnels onder de wielerbaan door.

Duurzaamheid

Het zwembad beschikt over 60 zonnepanelen waarmee de energie wordt opgewekt om het zwembad op te warmen. Ook heeft het zwembad twee warmtepompen. ’t Ligteveld is nu van het gas af.

Groot onderhoud

Het zwembad is in 2010 gecoat door vrijwilligers van het zwembad onder professionele begeleiding. Die coating is nu echter al lang aan vervanging toe en is nu in slechte staat. Het is voor het zwembad nog onduidelijk wanneer de coating zal worden aangebracht. Dat kan alleen bij goed weer en het zwembad kan dan een tijd niet gebruikt kunnen worden. Het zwembad had daarom het liefst gezien dat de coating in september 2024 zou worden aangebracht, maar dat lijkt niet haalbaar. In het onderhoudsplan van de gemeente is het aanbrengen van de coating opgenomen voor 2025. De fractie heeft toegezegd dit na te gaan.

Plezierig gesprek

De fractie heeft een zeer plezierig gesprek gehad met de bestuursleden van het zwembad en kreeg na afloop een rondleiding over het terrein. Dank voor de ontvangst en de gegeven informatie.

Zwembadvisie Leudal

De gemeente Leudal ontwikkelt een toekomstvisie op de zwembaden. In Leudal zijn er nu zwembaden in Haelen en Heythuysen (geëxploiteerd door Laco), Leistert (nu niet open voor inwoners van Leudal) en Neer (’t Ligteveld). De gemeente wil tenminste één zwemfaciliteit voor de inwoners. Maar alle opties liggen nog open. De fractie van D66 heeft werkbezoeken gebracht aan de LACO, de Leistert en ’t Ligteveld om een eigen mening te kunnen vormen.