Zorgen over de omgevingsdienst

D66 heeft raadsvragen gesteld naar aanleiding van een artikel in de Limburger over het besluit van het bestuur van de RUD Limburg Noord om de dienst te hervormen. Volgens het artikel heeft slechts een kleine meerderheid van de gemeenten ingestemd met het voorstel, en Venlo dreigt zich terug te trekken uit de samenwerking.

Waarom is de RUD belangrijk?

Vroegere energiecentrale te Buggenum (2015) - De omgevingsdienst houdt o.a. toezicht op de naleving van milieuvergunningen Beeld: Leo Schouten

De RUD Limburg Noord is de omgevingsdienst in Limburg-Noord en is een samenwerking van 15 gemeenten en de provincie. De omgevingsdienst heeft als hoofdtaak het toezicht op en handhaving van milieuzaken. Hierdoor draagt ze bij aan de bescherming van mensen, dieren en de natuur. Het waarborgen van een schone en gezonde leefomgeving is essentieel, en de omgevingsdienst speelt daarbij een sleutelrol door ervoor te zorgen dat er minder vervuilende stoffen in de natuur terechtkomen.

De plannen

Logo RUD Limburg Noord

Logo RUD Limburg-Noord - Beeld: RUD

De landelijke overheid eist dat omgevingsdiensten efficiënter en effectiever gaan functioneren. Opvallend is dat de RUD Limburg Noord, als enige omgevingsdienst in Nederland, opereert als een netwerkorganisatie. In plaats van ambtenaren zelf in dienst te hebben, coördineert een klein bureau de milieuambtenaren die werkzaam zijn bij de gemeenten. Dit verschilt van andere omgevingsdiensten, waar ambtenaren direct in dienst zijn. De RUD Limburg Noord, moest net zoals de andere organisaties, een zelfevaluatie uitvoeren en werd gevisiteerd. Uit deze beoordeling bleek dat de RUD Limburg Noord niet voldeed aan de landelijke normen, waardoor een herstelplan opgesteld moest worden. Dit plan, dat eind maart besproken werd in het bestuur, omvatte de transformatie van de RUD van een netwerkorganisatie naar een meer conventionele organisatiestructuur, vergelijkbaar met andere omgevingsdiensten.

Vragen in de commissie Bestuur en Middelen

In de vergadering van 6 maart 2024 van de commissie Bestuur en Middelen had D66 al vragen gesteld over de te nemen besluiten m.b.t. de RUD. Hoewel toen de plannen nog niet bekend waren, kon wel vermoed worden, welke kant de aanbevelingen op zouden gaan. Het College had toen helaas geen duidelijk antwoord op onze vragen.
Link naar videocast van de vergadering (scroll naar 0:40:44)

Schriftelijke vragen

Eind maart blijkt het algemeen bestuur (met vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten) het herstelplan besproken te hebben en bleek dat de gemeenten zeer verdeeld waren. Venlo overweegt over te stappen naar een andere omgevingsdienst, andere gemeenten maken zich zorgen over de financiële gevolgen.
Het college had de gemeenteraad nog niet geïnformeerd over het herstelplan en het standpunt dat zij heeft ingenomen. Daarom heeft D66 een aantal raadsvragen gesteld. De vragen betreffen het standpunt van Leudal, de gevolgen voor de RUD als Venlo de samenwerking verlaat, en de gevolgen voor de gemeente van de plannen. Lees hier onze vragen.
We hopen snel antwoord te krijgen van het College.