Zorgcentrum Beek & Bos: al 65 jaar een begrip in Leudal

De D66-fractie heeft op 6 april een werkbezoek gebracht aan het zorgcentrum Beek & Bos te Heythuysen. Beek & Bos bestaat al 65 jaar en huisvest 91 bewoners (zorg met verblijf), biedt zorg aan de inwoners van de 30 aanleunwoningen (in beheer bij Wonen Zuid) en draagt zorg voor vele thuiswonende ouderen (o.a. door Tafeltje Dekje).

Zelfstandige instelling

D66 in gesprek met Harm Hoekstra - werkbezoek aan Beek en Bos Beeld: Leo Schouten

De D66 fractie sprak met Harm Hoekstra, de bestuurder van het zorgcentrum. Beek & Bos is een zelfstandige instelling (niet aangesloten bij een grotere organisatie zoals Proteion of Land van Horne) en is daar trots op. De overhead is beperkt gehouden. Het streven is ook om zelfstandig te blijven.

Geworteld in Heythuysen

Beek & Bos is geworteld in Heythuysen en heeft een goede naam. Vele leden van de fractie hadden persoonlijke ervaringen met Beek & Bos, vanwege een familielid dat er heeft gewoond of een familielid dat er werkt. Het centrum heeft mede door de goede naam ook een behoorlijke wachtlijst, en het kan een tijd duren voordat een plaats beschikbaar komt. De wachtduur hangt natuurlijk ook af van de indicatie voor een opname.

Toename dementie

Zorgcentrum Beek en Bos - te Heythuysen Beeld: Leo Schouten

Dementie is meer en meer de reden voor opname in zorgcentra zoals Beek & Bos. Het aantal mensen met dementie zal in de gemeente Leudal toenemen van 770 in 2020 naar 1600 in 2050. Dit moet opgevangen worden, maar het grote probleem is dat er in de toekomst niet voldoende mensen zijn om deze cliënten op te vangen op de manier zoals we dat nu doen.

Niet meer bedden

Harm Hoekstra legt uit - werkbezoek aan Beek en Bos
Beeld: Leo Schouten

Het overheidsbeleid is nu dat er geen bedden in de verpleeghuiszorg bij komen. Beek & Bos kan daardoor (als ze dat zou willen) niet uitbreiden. De zorg moet er op worden ingesteld dat ouderen zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Beek & Bos probeert daar op in te spelen met haar beleid.

Nieuwbouw

Harm Hoekstra legt de nieuwbouwplannen uit - werkbezoek aan Beek en Bos Beeld: Leo Schouten

Zo bouwt Beek & Bos nu drie ontmoetingsruimtes. Ruimtes buiten het hoofdgebouw, waar de bewoners naar toe kunnen, waar de dagopvang terecht kan en inwoners uit het dorp terecht kunnen. De ontmoetingsruimtes zijn eind 2024 gereed. Daarna zal het zorgcentrum zelf afdeling voor afdeling worden gerenoveerd. Het streven is om het gebouw duurzamer te maken.

VR-bril

Verbouwing woning dr Smitslaan - zorgcentrum Beek&Bos te Heythuysen Beeld: Leo Schouten

Eén van de ontmoetingsruimtes komt in de tuin van een vroegere woning aan de dr. Smitslaan. In de woning zelf, komt de mogelijkheid voor personeel en familie van mensen met dementie om met een VR-bril te ervaren hoe een mens met dementie de wereld ervaart. Het programma hiervoor is mede door Beek & Bos ontwikkelt.

Slot

De inwoners van Leudal kunnen blij met de goede zorg die Beek & Bos kan bieden.