Werkbezoek aan BIZ Ittervoort

Op een mooie zomerdag (29 augustus) toog een aantal leden van de D66 fractie naar het bedrijventerrein Ittervoort om daar in gesprek te gaan met Jan Adams (voorzitter) en Steven Goetstouwers (bestuurslid) van de Stichting Bedrijven Investerings Zone (BIZ). Op het bedrijven terrein zijn een tachtigtal bedrijven gevestigd die werk bieden aan plusminus 1500 personen.

Wat is een BIZ ?

Industrieterrein Ittervoort - de BIZ is actief Beeld: Jort Raemakers

Een BIZ is een bedrijventerrein of winkelgebied, waarbinnen ondernemers gezamenlijk investeren in de openbare ruimte. Alle ondernemers betalen mee aan een gemeentelijke heffing om activiteiten te financieren.
De activiteiten kunnen o.a. zijn:
– Veiligheid;
– Bereikbaarheid;
– Aantrekkelijkheid.
De verwachte resultaten o.a. zijn:
– Minderkosten door gezamenlijke inkoop;
– Meer omzet door meer bezoekers;
– Het gebied wordt aantrekkelijker en veiliger.

De BIZ Ittervoort

De BIZ Ittervoort is voorgekomen uit de Industriële Vereniging Ittervoort (opgericht in 1985). In 2019 werd besloten dat een ondernemersfonds op het bedrijventerrein Ittervoort wenselijk was. Na de wettelijk verplichte draagvlakmeting in het gelukt een BIZ in te richten per januari 2020.
De BIZ heeft een bestuur van 6 leden. De doelstelling van het BIZ kan worden omschreven worden als van de algemene belangen van ondernemingen die gevestigd zijn op het bedrijventerrein Ittervoort.

Toekomstvisie

Ittervoort TV toren

TV toren Ittervoort - centraal op het industrieterrein (foto 2014) Beeld: Leo Schouten

De BIZ heeft nog veel plannen voor de toekomst van de BIZ Ittervoort. Uitbreiding (fase 4 wacht nog op een uitspraak van de Raad van State) en dynamiek op het bedrijventerrein zijn van groot belang voor het behoud van de eigen vitaliteit en het bestaansrecht om te voorkomen dat alleen de meer omvangrijkere bedrijventerreinen van omliggende gemeenten als enige waardevolle bedrijfslocaties worden aangemerkt.
De BIZ wil hierin gezamenlijk met de gemeente Leudal optrekken.
Kernthema’s waar de BIZ mee bezig is en aan de slag gaat:
– Groen en Klimaat;
– Beveiliging;
– Werkgelegenheid;
– Duurzaamheid.
Verdere zaken die nog nadrukkelijk de aandacht vragen zijn o.a. energie inventarisatie, netcongestie en energiesamenwerking. De BIZ wil ook nu al stappen zetten richting fase 5, een verdere uitbreiding van het industrieterrein. Ook wordt gewerkt aan een lange termijn visie voor het industrieterrein.