Werkbezoek aan bibliocenter: van locatie naar werk

Op 24 juni heeft de fractie van D66 Leudal een werkbezoek gebracht aan de locatie Heythuysen van Bibliocenter en daar gesproken met de medewerkers Thea van Pol, Marij Scholte en Ad Kuijpers.

Van bibliotheeklocatie…

Pascal Parren, Job van den Kerkhof en Rinke de Wit - in gesprek met medewerkers van het Bibliocenter Beeld: Leo Schouten

Het bibliocenter heeft nu acht locaties in Leudal, een grotere vestiging in Heythuysen en kleinere vestigingen in zeven andere dorpen. De coalitie heeft het voornemen om de bibliotheek in Ittervoort ook op te waarderen tot een volwaardige bibliotheek als onderdeel van het gebouw voor de nieuwe school. Bibliocenter telt in Leudal 5300 leden, waarvan de helft onder de 18 jaar. Deze leden maken intensief gebruik van de faciliteiten, hoewel de toegankelijkheid van sommige bibliotheeklocaties (soms gevestigd in een school) niet optimaal is. In Heythuysen heeft Bibliocenter medewerkers, in de andere locaties vrijwilligers. Daarnaast heeft het bibliocenter in de meeste basisscholen een ‘bibliotheek-op-school’. Het bibliocenter werkt hier aan uitbreiding, er komen ook bibliotheek-op school in st. Ursula te Heythuysen en bij de Widdonck.

wekbezoek Bibliocenter - Beeld: Leo Schouten

… naar bibliotheekwerk

De bibliotheek verandert. Waar vroeger de bibliotheek vooral boeken uitleende, is de bibliotheek nu actief op alle terreinen om de lees- en digitale vaardigheden van de inwoners van Leudal te bevorderen. Bibliocenter heeft nu verscheidene medewerkers die de scholen regelmatig bezoeken (1 uur per school per week) en daar met leerkrachten, leerlingen en nu ook de ouders het lezen te bevorderen. In verscheidene vestigingen wordt regelmatig een spreekuur gehouden om inwoners te helpen met digitale problemen. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid en het Financieel Informatiepunt kunnen inwoners geholpen worden met het invullen van de belastingaangifte, het aanvragen van toeslagen (bijvoorbeeld de energietoeslag), et cetera.

Nieuwe bibliotheekwet

werkbezoek Bibliocenter - te Heythuysen Beeld: Leo Schouten

De landelijke overheid werkt aan een nieuwe wet op de bibliotheken waarin deze veranderingen worden vormgegeven (voor meer informatie). De bevorderingstaak van de gemeente wordt dan omgezet in een zorgplicht. Het is ook de bedoeling dat de gemeenten een extra uitkering krijgen om dit te kunnen financieren. Helaas is het nu nog onbekend wanneer de wet zal worden behandeld in het parlement.

Laaggeletterdheid en beheersing Nederlands

Verder verzorgt Bibliocenter cursussen voor laaggeletterdheid (NT1) en de beheersing van het Nederlands voor immigranten (NT2). Naar schatting 10% van de inwoners van Leudal zijn laaggeletterd. Om hen te bereiken heeft het Bibliocenter een toneelstuk (Rake woorden) laten ontwikkelen, dat verscheidene malen is uitgevoerd. Door een extra subsidie van de provincie kan het Bibliocenter nog extra voorstellingen verzorgen. De ervaring heeft geleerd dat door dit toneelstuk inwoners toch de stap wagen om naar het Bibliocenter te komen voor een cursus om iets te doen aan de laaggeletterdheid.

Toekomst

Het bibliocenter verkeert nu in onzekerheid, omdat Leudal het vaststellen van het bibliotheekbeleid heeft uitgesteld tot meer duidelijkheid is over de nieuwe wet. Ze doen een beroep op de gemeenteraad om duidelijkheid te verschaffen.