Wensen en bedenkingen N280

Tijdens de raadsvergadering van 16 maart 2021 heeft D66 Leudal wensen & bedenkingen geuit richting het college van B&W over de realisatieovereenkomst N280. Omdat de veiligheid van fietsers en voetgangers bij D66-Leudal voorop staat hebben we grote bezwaren tegen het schrappen van de fietstunnel bij Horn en de voetgangersvoorziening in de fietstunnel in Kelpen Oler.
Deze wensen en bedenkingen zijn vanavond in samenspraak met coalitiepartner Samen Verder uitgesproken in de richting van wethouder Backus.

Standpunt D66-Leudal

Omdat de veiligheid van fietsers en voetgangers bij D66-Leudal voorop staat waren we in het verleden, zijn we vanavond en blijven we in de toekomst groot voorstander van het aanleggen van een fietstunnel bij Horn en de voetgangersvoorziening in de fietstunnel Kelpen-Oler.
Beide tunnels vinden we van enorm belang voor vooral het veilig naar school kunnen fietsen van onze scholieren. Door de toename van het autoverkeer staan de fietsers en voetgangers al onder druk waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan.
We geven nota bene 900.000 euro extra aan de provincie terwijl we dit geld heel hard kunnen gebruiken in onze eigen gemeente. We kunnen daarmee wel akkoord gaan dat we dat geld nu geven maar dan moeten we voor dat geld nu wel wat terug krijgen en niet de belofte dat misschien in de toekomst de fietstunnel toch wel wordt aangelegd.
En omdat de veiligheid van fietsers en voetgangers bij D66 Leudal voorop staat is het niet meer dan logisch dat we daarom nu al vastleggen dat wat er ook gebeurd die fietstunnel bij Horn en de voetgangersvoorziening in Kelpen-Oler er komt.

N280 Baexem

Verkeer op de N280 - bij Baexem Beeld: Leo Schouten