Niet wachten tot de provincie wakker wordt

Een gekleurd verslag van de raadsvergadering op 24 september 2024.
In deze eerste vergadering na de vakantie stond de verlenging van het budget voor de regeling voor het toewijzen van startersleningen voor koopwoningen op de agenda. In 2011 werd deze regeling ingesteld, waarbij starters (inwoners die voor het eerst een woning kopen) een subsidie ontvangen die het voor hen gemakkelijker maakt om een woning te kopen. Sinds 2011 zijn 232 starters in Leudal geholpen met deze regeling.

maximum van 280000€

Nieuwbouw aan de burgemeester Geurtslaan, Heythuysen - Beeld: Leo Schouten

Meerdere partijen hadden moeite met de maximale koopprijs van een woning. De regeling is een gezamenlijke regeling met de provincie, die heeft bepaald dat woningen maximaal 280.000€ mogen kosten. Jort Raemakers: “In Leudal zijn er volgens Funda momenteel 18 woningen te kopen onder de 300.000€. Uit eigen ervaring weet ik dat je op de huidige woningmarkt voor een huis van 250.000€ al snel met 30.000 tot 40.000€ wordt overboden. In Leudal komen dus slechts enkele woningen in aanmerking voor een starter met een starterslening. D66 Leudal wil dat graag anders en roept de wethouder op om in gesprek te gaan met de provincie om een hoger bedrag dan de 280.000 af te spreken. We kunnen niet wachten tot de provincie wakker wordt in 2025”.

Naar Maastricht

De wethouder was ook van mening dat het maximumbedrag te laag is. De provincie wil het bedrag in 2025 eventueel aanpassen, maar dat vond D66 te lang duren. Wethouder Graef stelde daarna dat hij met alle liefde de nieuwe wethouder den Teuling (die het dossier zal overnemen) naar Maastricht zou sturen.
De raad stemde in met de verlenging van de startersleningen. Alleen Progressief Akkoord Leudal stemde tegen.

ontwikkelingen bij de Westrom

huidig pand van de Westrom - Roermond Beeld: website Westrom

De raad discussieerde ook over de toekomst van de Westrom. De Westrom ondersteunt mensen die om verschillende redenen geen toegang hebben tot de reguliere arbeidsmarkt. De invoering van de participatiewet in 2015 had als doel om zoveel mogelijk mensen naar de arbeidsmarkt te leiden of hen te ondersteunen bij het werk.
De WSW (Wet Sociale Werkvoorziening) verdween, en de groep mensen die op die basis bij bedrijven als de Westrom werkte, wordt niet meer aangevuld. De mensen die er nu werken, kunnen blijven, maar de regeling loopt af.

plannen voor de Westrom

Dit heeft consequenties voor de Westrom. Ze hebben steeds minder ‘WSW’ers’ in dienst, en de ondersteunende medewerkers en de huisvesting worden relatief steeds duurder. De gemeenten die betrokken zijn bij de Westrom hebben nu afspraken gemaakt over de toekomst van die organisatie. De ondersteunende medewerkers gaan over naar de gemeente Roermond, de huidige WSW’ers blijven in dienst van de Westrom. Roermond krijgt 5 miljoen euro om deze transitie te realiseren, en de gemeenten betalen in de toekomst een vast bedrag per WSW’er.

College heeft goed onderhandeld

Leo Schouten liet weten dat D66 vond dat het college goed heeft onderhandeld. Het was onvermijdelijk dat er iets moest veranderen, door de gewijzigde wetgeving was het niet mogelijk om de Westrom, zoals die nu is, in stand te houden.
Volgens D66 is het eindresultaat optimaal. Door de ondersteunende afdelingen onder te brengen bij de gemeente Roermond, wordt de continuïteit gewaarborgd. Door de Westrom als werkgever voor de WSW’ers te behouden, verandert hun rechtspositie niet. D66 vindt dat het college goede afspraken heeft gemaakt, waardoor dit ook financieel gunstig uitpakt.

Zorgen

D66 had echter ook enkele zorgen. Uit directe contacten heeft de fractie begrepen dat niet alle Westrom-medewerkers (de WSW’ers) begrijpen wat er gaat veranderen. D66 bepleitte daarom dat de wethouder erop aandringt dat de Westrom duidelijk en zorgvuldig communiceert met haar medewerkers. Verder moeten mensen uit Leudal die vroeger in de WSW terecht konden, nu worden opgevangen en begeleid door het Mens Ontwikkel Bedrijf (MOB) van Leudal. Dit vraagt echter veel van het MOB, en D66 verzocht de wethouder om voldoende te investeren in het MOB. De wethouder heeft dit toegezegd.

de bruidsschat

Ronduit Open had moeite met het feit dat Roermond enkele miljoenen euro’s ontvangt voor het overnemen van de ondersteunende afdelingen van de Westrom. Deze ‘bruidsschat’ en de verdere financiële afspraken waren eerder door D66 in de commissievergadering aan de orde gesteld. Volgens D66 neemt Roermond een aanzienlijk risico met deze overname, en is de bruidsschat daarom gerechtvaardigd. Deze gelden waren al opgespaard in de reserves van de Westrom, om de gevolgen van de invoering van de participatiewet te kunnen opvangen. Een deel van dit bedrag is afgedragen door Leudal. Een precieze berekening van de hoogte van het bedrag is echter buitengewoon lastig. De raad stemde na deze discussie toch unaniem in met het voorstel, dat vooral in het belang is van de WSW’ers in dienst van de Westrom.

Uitbreiding reinigingsdienst Maasland

Vuilniswagen Reinigingsdienst Maasland - op de markt te Heythuysen Beeld: Leo Schouten

De gemeenten Beesel en Horst aan de Maas willen zich aansluiten bij de reinigingsdienst Maasland. De gemeenteraad van Leudal kan daarmee instemmen. Commerciële partijen die afval ophalen, trekken zich terug, waardoor gemeenten zich willen aansluiten bij organisaties zoals de reinigingsdienst Maasland. Met de toetreding van Beesel en Horst aan de Maas groeit de reinigingsdienst al met 70%. D66, gesteund door andere partijen, maakt zich zorgen dat een te snelle groei of de aansluiting van andersoortige gemeenten (zoals een stad als Venlo) de dienstverlening van de dienst in gevaar kan brengen. Dat RD Maasland iets groter wordt, kan positief zijn, maar de groei moet wel zorgvuldig gebeuren.

Als u naar aanleiding van dit verslag wenst te reageren, dan bent u welkom: mail-adres fractie.