Naar een volwaardige streekomroep

Op zaterdag 13 april bracht een vertegenwoordiging van de fractie van D66-Leudal een werkbezoek aan de huisvesting van de lokale omroep ML5. ML5 verzorgt nu de lokale omroep in Roermond, Maasgouw en Leudal en is sinds kort gehuisvest in “Weerstand” (vroeger de Philips fabriek) aan de Bredeweg in Roermond. D66 sprak met William van Zanten (adviseur bestuur ML5).

staatssecretaris Gunay Uslu

De voormalig D66-staatssecretaris Gunay Uslu heeft de financiering voor de lokale omroepen gewijzigd, zodat de lokale pers verstrekt kan worden. Lokale omroepen worden gestimuleerd te gaan samenwerken en krijgen dan een ruimere financiering.

nieuwe streekomroep VML

Logo omroep VML - streekomroep Voor Midden-Limburg Beeld: VML

ML5 werkt nu samen met de omroepen WeertFM (Weert en Nederweert), SOL2 (Echt-Susteren) en OR6 (Roerdalen). De samenwerking wordt aangestuurd door een stuurgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van de verschillende omroepen. De naam voor de nieuwe omroep wordt VML (Voor Midden-Limburg) en in het logo zijn de kleuren van de oorspronkelijke omroepen herkenbaar. Inmiddels heeft VML een hoofdredacteur en twee redacteuren aangesteld, waardoor de redactie van VML uit vijf personen gaat bestaan. Met een redactie van deze omvang is VML beter in staat om de ontwikkelingen in de regio kritisch te volgen.

in 2026 hopelijk afgerond

VML heeft inmiddels een website (www.vmlnieuws.nl) met streeknieuws, waarvoor subsidie is gegeven door het commissariaat van de media. Er zal nog veel moeten gebeuren, een keuze voor de locatie, de kleur van de omroep, een samenstelling van de programmaraad, et cetera. Hopelijk is alles in 2026 afgerond en heeft Midden-Limburg dan een volwaardige en kritische streekomroep.