Q1: In 2021 heeft de gemeenteraad al eens beslist over een nieuw afvalbeleid. Waarom was dat destijds noodzakelijk?
A: De kosten van de verwerking van restafval stegen en stijgen enorm. De kosten voor de inzamelings- en verwerkingskosten zijn toegenomen en de opbrengsten van afvalstromen zijn afgenomen. Ook is er een verhoging afvalstoffenbelasting en een CO2-heffing in Nederland. Daarnaast hebben we in Nederland met elkaar afgesproken meer grondstoffen te hergebruiken en minder afval te verbranden.
De doelstellingen vanuit het Rijk zijn hierbij als volgt:
– 100 kilogram restafval per inwoner in 2020
– 30 kilogram restafval per inwoner in 2025
RD Maasland heeft in 2021 aangegeven dat dit niet haalbaar was, voor RD Maasland waar de Gemeente Leudal onder valt op het gebied van afval, werden de volgende doelstellingen bepaald:
– 100 kilogram restafval per inwoner uiterlijk in 2023
– 80 kilogram restafval per inwoner uiterlijk in 2025
In 2021 heeft de gemeenteraad van Leudal besloten dat restafval (grijze container) eenmaal per vier weken wordt opgehaald. Dit zou ertoe moeten leiden dat inwoners bewuster afval zouden scheiden. Inwoners betalen naast het vastrecht tegenwoordig per lediging van de container. Hierdoor werd het uitgangspunt: ‘De vervuiler betaalt’. De gemeente wilde in 2021 al het PMD afval huis aan huis ophalen.