Elektrisch autodelen ook in Leudal!

bijgewerkt 16-10-2024
Het autodelen kent vele voordelen. Dit kan de tweede auto overbodig maken, kosten besparen en inwoners toch de mogelijkheid bieden om zich te verplaatsen. Daarnaast biedt elektrisch autodelen voordelen op het gebied van uitstoot in vergelijking met auto’s met benzinemotoren.

Coalitieprogramma

Initiatief autodelen Leudal Energie - Beeld: Leudal Energie

In het coalitieprogramma 2022-2026 is daarom een actiepunt opgenomen waarin is aangegeven dat projecten gericht op deelauto’s en deelmobiliteit zullen worden ondersteund. Dit is verder uitgewerkt in het Uitvoeringsplan Mobiliteit Gemeente Leudal (maart 2024). De gemeenteraad heeft daarnaast 100.000€ beschikbaar gesteld om deelmobiliteit te stimuleren.

Projectplan Leudal Energie

Leudal Energie heeft enige tijd geleden een projectplan opgesteld om een start te maken met elektrisch autodelen in Leudal. Uit een door de gemeente gehouden enquête is gebleken dat de belangstelling in Heythuysen het grootst is. Leudal Energie stelt daarom voor om te beginnen met twee auto’s in die plaats. Als het concept een succes blijkt, kan het verder worden uitgerold naar andere plaatsen in Leudal. De auto’s kunnen geplaatst worden op de parkeerplaats bij de Bombardon.

Verzoek subsidie

Leudal Energie en de Rabobank hebben inmiddels middelen ter beschikking gesteld om het project te kunnen opstarten. De reactie van het college op een verzoek om subsidie (waarna het project ook daadwerkelijk kan starten) was minder duidelijk.

Vragen door D66

De D66-fractie heeft op 7 oktober gesproken met de werkgroep Leudelen over dit initiatief. Het D66-commissielid Frans Mennen heeft verder navraag gedaan, wat leidde tot het teleurstellende resultaat dat de gemeente heeft besloten geen subsidie te verlenen. Daarom heeft D66 aangekondigd in de vergadering van commissie Fysiek navraag te doen, zowel over de redenen voor het afwijzen van deze subsidieaanvraag als over de besteding van het 100.000€ krediet.

Discussie in commissie Fysiek

Frans Mennen heeft namens D66 in de commissie Fysiek op 15 oktober 2024 vragen gesteld over het afwijzen van de subsidieaanvraag. Wethouder Graef (wethouder Houben was verhinderd) antwoordde dat de gemeente het project niet kan subsidiëren omdat er een commerciële partij bij betrokken is. Hij somde verder een aantal zaken op waaraan het budget in 2024 besteed zou zijn.
Frans Mennen was niet tevreden met de antwoorden en vroeg om beantwoording om schrift en vroeg het College met name om te zoeken naar manieren om het project toch te steunen binnen de mogelijkheden.
D66 zal dit blijven volgen.