De kinderraad: net echt

Op 11 juni 2024 namen de kinderen van enkele basisscholen uit Leudal de gemeenteraad over. Scholieren uit Kelpen-Oler en Heibloem kwamen naar het gemeentehuis om te leren over de lokale democratie en te leren hoe in de gemeenteraad keuzes worden gemaakt.
In dit bericht een verslag van de middagsessie met scholieren van de Heihorst uit Heibloem.

Bestuurlijke vernieuwing

In het kader van de bestuurlijke vernieuwing zijn in Leudal een kinderraad en een jongerenraad opgezet. Deze ideeën waren door D66 ingebracht in het coalitieakkoord en wethouder Robert Martens heeft de ideeën uitgewerkt. Voor de kinderraad was gekozen voor het spel Democracity dat wordt aangeboden door de organisatie ProDemos.

Rode knopje

Allereerst moesten de scholieren leren, hoe het geluidssysteem werkt. “Als het rode lampje aangaat, dan heb je de goede knop”. Dat werd vervolgens door vele scholieren uitgetest, waarna de medewerker van ProDemos (Ton Dijkmans) streng moest ingrijpen. Het knopje mocht alleen ingedrukt worden als hij hen het woord had gegeven. Het leek wel de echte gemeenteraad.

Burgemeester

Vervolgens kwamen burgemeester Schmällschläger en wethouder Martens uit de collegevergadering om de scholieren toe te spreken. De burgemeester vroeg wie eigenlijk de baas was in de gemeente. Dat bleek niet de burgemeester of de koning te zijn, maar de volledige gemeenteraad. De leerlingen vuurden ook de nodige vragen op de burgemeester af: “wat moet je kunnen om burgemeester te zijn” (antwoord: rustig zijn en veel kunnen babbelen), “wat is het moeilijkste van burgemeester zijn” (de burgemeester noemde enkele besluiten die ze heeft moeten nemen in de Corona-tijd) en tenslotte “ben je wel eens zenuwachtig” (antwoord: zelden, wel een gezonde spanning).

Politieke partijen

Vervolgens werden de scholieren ingedeeld in politieke partijen en kregen ze een rol als fractievoorzitter, secretaris, woordvoerder of fractielid. De scholieren moesten een naam van de partij verzinnen, een slogan en een programma. De partijnamen en slogans waren Groener Wonen (leuze “Groener wonen maakt je blijer”); GVI (=Goed voor Iedereen; “We draaien er niet om heen”); Jeugd Ja (“Zeg Ja voor de Jeugd”) en Groenling (“Groenling met een fijne bedoening”).

Stad bouwen

Daarna mochten de partijen een dorp (of stad) bouwen. Daarvoor moesten ze gebouwen uitkiezen en uitleggen waarom dat gebouw van belang was. In de eerste ronde mochten de partijen allemaal één gebouw plaatsen (er kwamen een woontoren, een boerderij, een basisschool en volkstuinen). Daarna moesten de partijen één voor één een gebouw voorstellen, waarover gestemd moest worden. Alleen als er een meerderheid was, mocht het gebouw geplaatst worden. De scholieren mochten elkaar dan ook vragen stellen over het gebouw. Waar moet het gebouw komen, zonnepanelen kunnen in brand vliegen, waarom een markt en geen supermarkt, et cetera. Een sporthal en een ziekenhuis kwamen er, maar voor een brandweerkazerne was alleen de fractie GVI en stemden de anderen fracties tegen. Grote verontwaardiging bij GVI. Ook een daklozenopvang haalde het niet.

Vragen aan raadsleden

Als laatste mochten de scholieren vragen stellen aan de twee aanwezige raadsleden: Maarten Verschuren (fractie Samen Verder, vader van één van de aanwezige scholieren) en Leo Schouten (fractie D66). Er kwamen vragen over de vrachtwagens die door Heibloem mogen rijden, de 80km snelheid op de rotonde en het groenonderhoud op het schoolplein. Toen was het helaas afgelopen. De raadsleden zegden toe, dat de scholieren nog vragen mogen sturen en dat die beantwoord zouden worden.

Kelpen-Oler

‘s Morgens waren er scholieren van basisschool de Verhalentuin uit Kelpen-Oler geweest. Een verslag van die bijeenkomst kunt U lezen in de Limburger (pay-wall).
VML-nieuws heeft ook een verslag gemaakt van de kinderraad.