Herontwikkeling haven Zevenellen?

Op 2 juni stelde D66 schriftelijke vragen over de ontwikkeling van de haven op industrieterrein Zevenellen. Deze haven is van groot belang voor het Furec-project van RWE, waarbij pellets per schip vervoerd zouden moeten worden richting Chemelot in Stein. Het college van B&W heeft op 10 juni de vragen beantwoord.

Ontwikkeling in volle gang

De haven van het bedrijventerrein Zevenellen - mei 2024 Beeld: Leo Schouten

De havenontwikkeling is inmiddels gestart. Oude bouwwerken zijn al gesloopt. Ontwikkelingsmaatschappij OML heeft een aanvraag ingediend voor de aanleg van een nieuwe havenkade. RWE zal deze kade zelf aanleggen, inclusief een botenhuis waarin schepen kunnen aanmeren. Daarmee komt de haven stap voor stap dichterbij.

Vervoer over water verplicht

Industrieterrein Zevenellen te Buggenum - in ontwikkeling (2024) Beeld: Leo Schouten

Uit de verleende vergunningen blijkt dat RWE alleen mag starten met het Furec-project als het vervoer van pellets deels via het water plaatsvindt. Een scenario waarbij al het transport over de weg verloopt, is niet toegestaan zonder nieuwe vergunning. Zo blijft het aantal vervoersbewegingen over de weg beperkt.

Ook toegankelijk voor andere bedrijven

Bedrijven die niet direct aan de waterkant liggen, kunnen ook gebruik maken van de haven. Op het perceel van Menten-Hilkens is ruimte voor goederenoverslag, en dat is contractueel vastgelegd. Zo wordt het gebruik van de haven breder mogelijk gemaakt.

Stimuleren van gebruik, nog geen verplichting

Het gebruik van de haven wordt actief gestimuleerd, maar kan op dit moment niet worden afgedwongen via vergunningen. D66 is blij te horen dat de gemeente samen met onder meer BluePorts en Fontys onderzoekt hoe circulariteit en havengebruik in de toekomst sterker gereguleerd kunnen worden.

Reactie van D66

D66 vindt het belangrijk dat de ontwikkelingen op Zevenellen zorgvuldig verlopen, met oog voor de omgeving. “Ik ben blij met de snelle beantwoording van de vragen,” zegt raadslid Leo Schouten. “En vooral dat de overlast voor de omgeving beperkt kan worden als de haven daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Het is belangrijk dat de afspraken in de vergunning ook in de praktijk nageleefd worden.”