uitvoeringsplan mobiliteit
Meer discussie was er over het uitvoeringsplan mobiliteit. Namens D66 zei Jort Raemakers blij te zijn met het uitvoeringsplan, omdat het probeert te werken naar een gemeente op het platteland, waarbij voor mobiliteit de auto niet langer het uitgangspunt is. Er waren twee amendementen, één van Samen Verder en het CDA en één van Ronduit Open. Het amendement van Samen Verder/CDA stelde een aantal maatregelen voor, die D66 niet kon steunen. In het coalitieprogramma is afgesproken dat bij wegen in het buitengebied met een vrijliggend fietspad, een maximumsnelheid van 80 km het uitgangspunt is. Deze afspraak uit het programma staat niet ter discussie. D66 had wel bezwaar tegen andere voorstellen in dit amendement, bijvoorbeeld dat bij doorgaande wegen in de bebouwde kom (zogenaamde gebieds ontsluitende wegen) verkeer van rechts geen voorrang heeft. Ook bepleitte het amendement om zeer terughoudend om te gaan met snelheid remmende maatregelen zoals verkeersdrempels. Om die redenen heeft D66 het amendement ook niet gesteund, en het behaalde ook geen meerderheid in de Raad.