Zorgen over het grote aantal vacatures: raadsvragen en tips

Jort Raemakers heeft namens D66 raadsvragen gesteld over de invulling van vacatures. Leudal heeft moeite met het invullen van vacatures in de ambtelijke organisatie, waardoor het steeds moeilijker wordt voor de gemeente om de taken uit te voeren en nieuw beleid te ontwikkelen.
Jort Raemakers stelde daarom een aantal vragen

Raadsvragen en tips

Jort Raemakers - Fractievoorzitter D66-Leudal Beeld: Gemeente Leudal

Allereerst vraagt Jort Raemakers om een actueel overzicht van de openstaande vacatures en voor welke vacante functies er nog geen vacature is opengesteld.
Hij constateert dat er nu slechts vier vacatures staan op de website van de gemeente, terwijl in de jaarstukken gesproken wordt over de vele vacatures in de organisatie.

Studenten en stages

Jort Raemakers bepleit met name ook dat er geprobeerd om studenten te interesseren voor een stage bij de gemeente. Tenslotte geeft hij een aantal tips voor de werving.

Openstaande vacatures bij de gemeente Leudal

Het betreft de volgende raadsvragen:

• Kunt u een overzicht met alle openstaande vacatures (intern en extern) bij de gemeente Leudal met ons delen?
  • Kunt u ook een overzicht met ons delen voor welke functies er nog geen vacature is uitgezet? Kunt u hier de reden bijvoegen waarom de vacature (nog) niet is uitgezet?
  • Kunt u daarnaast een overzicht met ons delen voor welke functies u momenteel externe inhuur toepast? Zet u deze ‘inhuur’ alsnog uit als vacature om op korte/lange termijn weer naar een medeweker in dienst van de gemeente toe te gaan?
  • Op pagina 132 van de jaarstukken 2023 schrijft u: ‘met de vele vacatures in de organisatie’ echter momenteel staan er slechts 4 vacatures open bij de gemeente Leudal. Zet u alle openstaande vacatures wel uit? Zo nee, waarom niet? Of zijn ‘de vele vacatures’ allemaal ingevuld?
  • Welke knelpunten op personeel zijn er op dit moment per afdeling binnen de gemeente Leudal?
  • Wat is de reden dat de gemeente Leudal op het gebied van woningbouw geen enkele openstaande vacature heeft?
  • Is de extra capaciteit onderwijs die wij per amendement in 2023 hebben vastgesteld al aangetrokken? Heeft deze verruiming van capaciteit een structurele invulling gekregen?
  • Op pagina 15 van de jaarstukken 2023 lezen wij het volgende: ‘Het project is niet in 2023 gestart maar in 2024, omdat het niet lukte om de openstaande vacature in te vullen’. Is deze openstaande vacature inmiddels ingevuld?
  • Op pagina 29 van de jaarstukken 2023 lezen wij het volgende: ‘Omdat het niet lukte om de openstaande vacature in te vullen, zijn geen andere voorstellen aan de gemeenteraad voorgelegd’. Is deze vacature inmiddels ingevuld?

Meet & Greet

• Kunt u de resultaten van de Meet & Greet van 22 mei 2024 met ons delen? Hoeveel vacatures van de ruim 20 openstaande vacatures van mei 2024 zijn ingevuld?
  • Wanneer is de eerstvolgende Meet & Greet?

Studenten en stages

• Hoeveel studenten starten er in augustus/september 2024 met een stageperiode bij de gemeente Leudal?
  • Op welke manier werft de gemeente Leudal studenten voor een stageperiode?
  • Op welke afdelingen zijn er mogelijkheden tot een stage?

Werving van nieuwe medewerkers

• Al twee maanden staan er geen vacatures op het Facebook & Instagram kanaal van de gemeente Leudal. Waarom zet u sociale media zoals Facebook & Instagram niet vaker in voor de werving van nieuwe medewerkers?
  • Wij zouden graag zien dat u via sociale mediakanalen kenbaar maakt dat de gemeente Leudal stageplekken aanbiedt voor studenten. Neemt u dit over?
  • Kunnen openstaande vacatures worden meegenomen in de nieuwsbrief of kan hier een speciale nieuwsbrief voor worden opgezet?
  • Zou de gemeente Leudal zich kunnen aansluiten bij Banenplein Limburg? Banenplein Limburg (BPL) is een samenwerkingsverband van 9 gemeentes in de regio Noord – Limburg en de veiligheidsregio. De gemeentes zijn gemeente Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Nederweert, Peel & Maas, Venlo, Venray en Weert.
  • Heeft u een communicatie/marketing plan voor het uitzetten van vacatures? Zo ja? Kunt u deze met ons delen? Zo nee, gaat u deze opstellen?

Tips

• Als je op deze pagina komt: https://www.leudal.nl/werken-bij-de-gemeente, dan wordt je vervolgens naar de website van IGOM gestuurd. De pagina waar je dan op uitkomt werkt niet: https://www.igom.nl/organisaties/045beca6-8eb7-4718-a03b-1766f574c502
  • Maak van deze pagina: https://www.leudal.nl/werken-bij-de-gemeente, een echte ‘werken bij’ pagina. Deze pagina zou veel meer informatie kunnen omvatten zoals: alle openstaande vacatures, informatie over stage lopen bij de gemeente, een contactpersoon omtrent vacatures en de mogelijkheid tot het doen van een ‘open sollicitatie’.
  • Op LinkedIn heeft de gemeente geen vacatures geplaatst die gekoppeld zijn aan het bedrijfsprofiel. Dit is een gratis mogelijkheid die u nu onbenut laat.
  • Op LinkedIn plaatst u bij vacatures een link, maar vervolgens komt er te staan ‘helaas is de pagina die je zoekt niet gevonden’.
  • De pagina van de Meet & Greet is uit de lucht gehaald zo lijkt het? Als mensen deze berichten nu voorbij zien komen, komen ze dus op een pagina met ‘404 deze pagina kan niet worden gevonden’. Het zou goed zijn om deze pagina door te laten linken naar de vacature pagina.
  • Publiceer openstaande vacatures in het Hallo Magazine.
  • Zet de eigen kanalen op sociale media permanent in voor het delen van vacatures.
  • Neem openstaande vacatures op in de wekelijkse nieuwsbrief.