Het Leids huurteam kan van start!

Leiden krijgt een volwaardig huurteam nu de financiering geregeld is. Dat bleek gisteren bij de gemeentelijke begrotingsbehandeling. D66-raadslid Sander van Diepen: “Regelmatig krijg ik mails binnen van studenten en huurders die in conflict zijn met een huurbaas of huisjesmelker. Die niet weten waar ze met hun vragen heen kunnen. Bij het huurteam kan straks iedereen terecht voor hulp en advies”.

Voor iedereen bereikbaar

Vorig jaar besloot de gemeenteraad om een Leids huurteam in te stellen. Een toegankelijk informatiepunt waar huurders met hun problemen terecht kunnen. De opzet van het huurteam moest aanvankelijk bescheiden moet zijn, door het beperkte budget. De lokale politiek wilde echter dat het huurteam voor iedere Leidse huurder bereikbaar wordt.

Succesvol huurteam

Door het initiatief van D66 en GroenLinks is in elk geval voor de komende twee jaar voldoende geld beschikbaar voor een succesvol huurteam. Bijna alle partijen stemden in met de aanvullende bekostiging van het huurteam. Of de opzet zo goed werkt moeten we in 2022 evalueren. Daarna kan de gemeenteraad besluiten of het huurteam blijvende financiering krijgt.