D66 roept op: Registratevi ora!

Over twee maanden mag Leiden naar de stembus. Óók expats in de stad kunnen dan hun stem uitbrengen voor het Leidse stadsbestuur. Daarvoor is het wel nodig dat ze zich voor 31 januari registreren. Om deze kiezers daarop te wijzen zijn kandidaten van D66 Leiden begonnen met een campagne in het Italiaans, Duits en Engels.

Het is voor het eerst dat een politieke partij in het Italiaans of Duits campagne voert bij de gemeenteraadsverkiezingen. D66 kandidaten Mieneke van der Hout (geboren in Italië) en Antje Jordan (opgegroeid in de DDR) roepen in de respectievelijk tweede en derde taal van Leiden op om op tijd te registreren. Ook huidig raadslid Susannah Herman (Britse nationaliteit) doet deze oproep richting de internationale gemeenschap in Leiden.

Kandidaat Mieneke van der Hout: “Maar liefst 1200 Italianen wonen en werken in Leiden. En 1 op de 10 inwoners van onze stad is een internationale Leidenaar. Dit is een ongelooflijk diverse groep, maar we moeten ons ervoor inzetten hen te betrekken bij de stad. Je werkelijk onderdeel voelen van de gemeenschap is namelijk belangrijk. Ook als je hier tijdelijk woont. En het stimuleert tegelijkertijd om je in te zetten voor je omgeving. Samen maken we Leiden nog mooier, la dolce vita is ook hier!”

Dit jaar telt Leiden 13.933 inwoners met een buitenlandse nationaliteit. Al jaren kent de stad een groeiend aantal internationale werknemers, waarbij de meeste internationals uit Italië, Duitsland en Groot-Brittannië afkomstig zijn. D66 zet zich al jaren in voor de internationale gemeenschap in Leiden en is er trots op dat dit jaar de internationale basisschool geopend wordt.

Studenten

Ook studenten worden opgeroepen zich op tijd in Leiden te registreren. Vaak staan ze nog ingeschreven bij hun ouders en kunnen ze daarom niet meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen waar ze studeren. De studerende kandidaten van de Leidse D66 lijst roepen hun medestudenten daarom op om zich nog voor 31 januari in te schrijven bij de gemeente.