D66 Leiden volgt uitslag referendum Roomburgerpark

De voorlopige uitslag van het referendum over het Roomburgerpark is duidelijk: bijna 70% van de stemmen is tegen het Inrichtingsvoorstel Wijksportpark Roomburgerpark. De benodigde 30% opkomst is volgens burgemeester Lenferink ruim gehaald. Fractievoorzitter Vahit Köroğlu: “Hoewel D66 Leiden op een andere uitslag had gehoopt bij dit referendum, respecteren wij de uitslag en zullen daarom ook tegen stemmen bij de stemming over het raadsvoorstel in de gemeenteraad.”

Maatschappelijk belang sport

Sporten en bewegen dient het publieke belang, een sportieve stad is namelijk een gezonde stad. Naast een hockeyveld gaat dit voorstel ook over het verbeteren van de verkeersveiligheid in de buurt, en over een ontmoetingsplek voor de jeugd op een veiligere plek. En over de verouderde speeltoestellen van de speeltuin. Köroğlu: “Het raadsvoorstel zou de wijk in onze ogen veiliger, groener en gezonder maken voor alle inwoners. Van jong tot oud.”

Hoe nu verder?

In de Professoren- en Burgemeesterswijk is de afgelopen tijd een hoop gebeurd. Met de uitslag van het referendum krijgen de wijk en betrokkenen de rust en tijd om de gemoederen tot bedaren te brengen en een pas op de plaats te maken. Köroğlu: “Wij zien graag groene en gezonde wijken, waar voldoende ruimte is om te sporten en te bewegen. Met voldoende ruimte om een ommetje te maken in het groen. En met voldoende ruimte voor sport en bewegen voor de jeugd. D66 zal zich blijven inzetten voor sport in de stad en de mogelijkheden bekijken om dit elders toe te voegen nu deze plannen niet doorgaan. De stad heeft aangegeven dat hier in deze wijk geen ruimte voor is. Het is van belang dat deze wijk nu rust krijgt en alle partijen van de Leidse raad later nog eens goed met de wijk in gesprek gaan om een nieuwe visie voor de wijk te maken.”

Op woensdag 17 maart konden Leidenaren, naast stemmen voor de Tweede Kamerverkiezingen, ook stemmen voor het referendum over het ‘Inrichtingsvoorstel Wijksportpark Roomburgerpark’. Vanochtend, donderdag 18 maart, maakte burgemeester Lenferink de voorlopige uitslag van het referendum bekend.

De gemeenteraad neemt op 8 april 2021 een definitief besluit over het raadsvoorstel Inrichtingsvoorstel Wijksportpark Roomburgerpark. Hoewel wij voor het raadsvoorstel waren, was de stad met het referendum aan zet. D66 zal bij de stemming de uitslag van het referendum volgen en tegen stemmen in de Gemeenteraad. Want samen maken we de stad.