D66 blijft de grootste partij in de Leidse Raad

D66 Leiden kan vol trots terugkijken op een mooie campagne. Dankzij veel actieve vrijwilligers is Leiden mooi groen gekleurd de afgelopen weken. In totaal stemden 12.451 Leidenaren op D66. Dit heeft ons negen zetels in de Gemeenteraad opgeleverd. Deze 21,9% van de uitgebrachte stemmen is het hoogste D66 percentage van Nederland. Bedankt voor jullie steun!

Negen zetels is weliswaar een daling van drie zetels ten opzichte van vier jaar geleden, het betekent ook dat we voor de derde keer op rij de grootste partij zijn in Leiden. Daar zijn we ontzettend blij mee. De nieuwe fractie bestaat uit Paul Dirkse, Amela Halilović, Susannah Herman, Sander van Diepen, Francien Zeggelt, Vahit Köroğlu, Marc Gaulard, Lodi van Brussel en IJsbrand Olthof.

Zij hebben donderdagavond unaniem Vahit Köroğlu als fractievoorzitter benoemd. Susannah Herman is gekozen als vicefractievoorzitter en IJsbrand Olthof wordt de penningmeester in het driekoppige fractiebestuur. Ook draagt de fractie Lodi van Brussel voor als kandidaat voor in het presidium.

Coalitieonderhandelingen

Nu breekt de spannende tijd aan van coalitieonderhandelingen, waarin D66 het voortouw mag nemen. Als lijsttrekker in de campagne voert Paul Dirkse de onderhandelingen. Paul Dirkse en Fleur Spijker zijn bovendien de twee wethouderskandidaten waarmee D66 het proces ingaat.

De eerste stap in de onderhandelingen vormt de informatieronde. Twee informateurs gaan aan de slag om te inventariseren of alle partijen bereid zijn om ook voor de komende vier jaar het bestuursakkoord te tekenen, waarin afspraken staan over hoe we met elkaar de stad willen besturen. Tevens brengen zij in kaart welke coalitiemogelijkheden op breed draagvlak kunnen rekenen. Gezien de verkiezingsuitslag heeft D66 voorgesteld om zowel van de grootste partij als van de grootste winnaar een informateur aan te stellen.