Het Huurteam in Leiden is van start!

Leidse huurders die huurproblemen hebben zoals een te hoge huurprijs of achterstallig onderhoud kunnen voortaan bij het Huurteam terecht. D66-raadslid Sander van Diepen: “Regelmatig krijg ik mails binnen van studenten en huurders die in conflict zijn met een huurbaas of huisjesmelker. Zij weten niet waar ze met hun vragen heen kunnen. Bij het Huurteam kan nu iedereen terecht voor hulp en advies”.

Advies en ondersteuning

Het Huurteam Leiden ondersteunt en adviseert Leidse huurders die problemen hebben met hun verhuurder. Hun diensten zijn gratis. Wethouder Fleur Spijker tegen de redactie van Sleutelstad: “Fijn dat deze expertise nu op één plek gebundeld en toegankelijk is voor wie dat nodig heeft.” In Leiden zijn situaties bekend van veel te hoge huren en huisjesmelkers die hun panden niet onderhouden. Met de gratis hulp van het Leidse Huurteam kan hiermee de strijd worden aangegaan.

Een toegankelijk informatiepunt

Vorig jaar besloot de gemeenteraad om een Leids huurteam in te stellen. Een toegankelijk informatiepunt waar huurders met hun problemen terecht kunnen. De opzet van het huurteam moest aanvankelijk bescheiden zijn, door het beperkte budget. De lokale politiek wilde echter dat het huurteam voor iedere Leidse huurder bereikbaar werd. Door het initiatief van D66 en GroenLinks is voor de komende twee jaar voldoende geld beschikbaar voor een succesvol huurteam dat voor iedere Leidse huurder toegankelijk is. Bijna alle partijen stemden in met de aanvullende bekostiging van het huurteam. Of de opzet zo goed werkt wordt in 2022 geëvalueerd. Daarna kan de gemeenteraad besluiten of het huurteam blijvende financiering krijgt.

Het Huurteam Leiden is telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 09:00 en 16.00 uur via 085 – 2734933, op WhatsApp via 06 – 41146715 en per e-mail via [email protected]. Meer informatie en de meest gestelde vragen zijn te vinden op www.huurteamleiden.nl.