Zelfstandigheid Kapelle in profielschets Burgemeester

In de vergadering van 3 september is gesproken over de profielschets van de nieuwe burgemeester. D66 was het niet eens met de nieuwe passage waarin zelfstandigheid van de gemeente als doel gedefinieerd staat.

Een amendement om deze passage te verwijderen is uiteindelijk niet ingediend omdat het duidelijk was dat er geen meerderheid voor zou komen.

Hieronder het standpunt van D66 uitgelegd door de bijdrages uit de oordeelsvormende en besluitvormende agendapunten:

Ik denk dat de nieuwe profielschets een goede profielschets is, en die ook verbeterd is ten opzichte van de vorige profielschets op de punten waarop we het wilden verbeteren, met name meer uitdaging door bijvoorbeeld het toevoegen van ambities uit het strategisch kompas. Hierdoor geven we aan de ene kant meer inzicht in wat de inwoners van deze gemeente willen, hetgeen ook voor een nieuwe burgemeester nuttige informatie is. En we geven tegelijkertijd de burgemeester extra uitdaging om hieraan bij te dragen.

Over het algemeen ben ik dus content met de profielschets. Van 1 alinea die nieuw toegevoegd is ben ik het oneens dat deze toegevoegd is en ben ik van mening dat deze verwijderd zou moeten worden. Het betreft hier de alinea onder Bestuur:

“ Wij zien het als gezamenlijk doel om Kapelle als zelfstandige gemeente te laten bestaan met inbegrip van alle goede zaken die Kapelle tot een aantrekkelijke gemeente maken. Samenwerking op regionale schaal is inherent aan de wens tot behoud van bestuurlijke zelfstandigheid. In onze gemeente wordt dat breed onderkend.”

Mijn partij, D66, ziet zelfstandigheid van de gemeente niet als doel op zich. Wat ons betreft gaat het om goed en effectief bestuur, het gaat om het maximale te bereiken voor ons inwoners, het gaat om het continu ontwikkelen van de identiteit van de kernen, en het gaat ook om het ontwikkelen van de samenwerking met anderen om de ambities van onze inwoners te bereiken. En wellicht is zelfstandigheid van de gemeente in deze, 75 jaar geleden gekozen, constellatie van kernen het beste middel om dit alles te bereiken. Maar ik denk dat we ook moeten discussiëren over en open staan voor andere constellaties van samenwerking als we daarmee meer voor onze inwoners kunnen bereiken. Zeker ook gezien het feit dat er steeds meer onderwerpen over de grenzen van onze gemeente heengaan.

Procesmatig vind ik het trouwens ook onjuist dat deze alinea toegevoegd is, aangezien het een ambitie uit het Samenwerkingsakkoord is. Een korte-termijn akkoord dat nog maar maximaal 2,5 geldig is en dat ook niet door alle partijen ondertekend is. In ieder geval niet door mijn partij, zeker niet op dit punt. Ik denk dat er in een profielschets lange-termijn ambities moeten staan, zoals die bijvoorbeeld in het Strategisch Kompas staan, en dat korte-termijn coalitie-afspraken niet in een profielschets thuis horen.

Verder staat er ook in de alinea dat deze wens tot zelfstandigheid breed onderkend wordt in de gemeente. Ik geloof best dat deze wens onder de huidige raadsleden in grote meerderheid leeft, maar we hebben hier nooit goed met onze inwoners over gesproken. En alleen al uit een PZC enquete vorig jaar bleek dat er behoorlijk veel mensen open stonden voor bijvoorbeeld een samengaan met andere gemeentes. Kortom aangezien we dat niet onderzocht hebben hoort het hier ook niet thuis.

Kortom, wat D66 betreft zou deze alinea moeten verdwijnen, want hij geeft de schijn dat alle partijen en vrijwel alle inwoners het hier mee eens zijn en dat is op het gebied van de partijen niet juist en wat betreft de inwoners niet onderzocht.
____________

Ik begrijp dat de meerderheid niet wil dat de alinea over zelfstandigheid als doel verdwijnt. Dan komt natuurlijk de vraag in hoeverre wij als D66 instemming kunnen geven aan een profielschets waarin zaken staan waar wij het grondig mee oneens zijn.
Wij hebben daar in de fractie over gesproken en zijn tot de conclusie gekomen dat wij ondanks deze alinea toch gaan instemmen met de profielschets. Omdat we de profielschets als geheel een goede profielschets vinden. En ik denk dat het belangrijk is dat we een profielschets hebben waar zoveel mogelijk partijen mee ingestemd hebben. En elke burgemeesterskandidaat zal neem ik aan in ieder geval de profielschetsvergadering terug luisteren en dan onze mening betreffende zelfstandigheid als doel kunnen terughoren. Net zoals andere belangstellenden en de pers.

Onze mening is voor iedereen duidelijk, en nu is het belangrijk dat we ondanks meningsverschillen toch zo gezamenlijk mogelijk op zoek kunnen gaan naar de beste burgemeester voor Kapelle.