UITGESTELD!!! Publieksavond “De waarde van natuur”: lezing Dirk Draulans en discussie

DEZE AVOND IS IN VERBAND MET HET CORONAVIRUS TOT NADER BERICHT UITGESTELD.

D66 Kapelle en D66 Borsele nodigen u graag uit voor een vrij toegankelijke avond op dinsdag 14 april 2020 in Cultuurhuis De Vroone (Kapelle) waarin we onder leiding van spreker Dirk Draulans meer te weten komen over de natuurwaarde van het Scheldegebied, en in gesprek gaan over de waarde van natuur met D66 raadsleden en medeburgers.

Thema’s voor de avond:
Wat is er te beleven en genieten in de natuur in het Scheldegebied?
Wat zijn de trends van diersoorten die het goed of minder goed doen? Welke vogels zien we bijvoorbeeld veel meer dan vroeger, of haast niet meer?
Wat kunnen burgers zelf doen om mee te helpen aan behoud en uitbreiding van natuur en biodiversiteit?
Hoe wegen we de belangen af van bedrijvigheid (haven, industrie), natuur, landbouw en wonen?
Heeft “nieuwe natuur” en natuurcompensatie zin?
Hoe kunnen Zeeland en Vlaanderen samen de natuur in het Scheldegebied beheren?

Al een tiental jaren woont Dirk Draulans in de Vlaamse Scheldepolders, vlak bij het immer uitdijende Antwerpse havengebied. Daar ziet hij hoe mens en natuur elkaar helpen of voor de voeten lopen. In zijn natuurdagboek “In de Putten” volgt hij een jaar lang zijn omgeving. Het is het relaas van een leven in een conflictzone, waar mensen wonen en werken met vaak onverzoenbare belangen. Dirk Draulans neemt het standpunt in van de natuurminnaar die meent dat kwetsbare dieren aandacht verdienen. Nauwkeurig beschrijft hij wat er elk seizoen in de natuur gebeurt en hoe het gebied verandert. “Er is geen ongerepte natuur meer in België”, schrijft Dirk Draulans. “Er is alleen nog natuur die gedoogd wordt, of die gemaakt wordt op plaatsen waar ze zo min mogelijk in de weg ligt.”

Dirk ontleedt onze dubbelzinnige houding tegenover de natuur haarscherp. Het is een wonderlijke ontdekkingstocht vol prachtige weidevogels, menselijke overmoed en nostalgie naar een voorbije wereld die helemaal anders was, maar daarom niet noodzakelijk beter.
Dirk Draulans (1956) is bioloog, journalist en schrijver. Hij is doctor in de wetenschappen en werkte aan de universiteit van Oxford, waar hij zich bekwaamde in de gedragswetenschappen. Sinds 1987 is hij redacteur bij het Belgische tijdschrift Knack. Voor Canvas en VPRO reisde hij de wereld rond om te onderzoeken hoe de natuur er wereldwijd voorstaat, vastgelegd in de TV serie “Beagle, in het kielzog van Darwin”. Dirk was al eerder te gast in de gemeente Kapelle, tijdens een goed bezochte filosofieavond in 2011, met destijds als thema “De evolutie van mens en dier”.

19:00     Inloop, met gratis koffie en thee
19:30     Presentatie door Dirk Draulans
21:00     Vraag en antwoord, met bioloog Dirk Draulans en D66 raadsleden Annet van de Ree en Marc van Opstal
21:15     Publieksideeën verzamelen: hoe beschermen we kwetsbare natuur, hoe maken we bestaande natuur robuuster, hoe breiden we uit wat we hebben?
21:30     Informeel napraten
De Vroone
C.D. Vereekestraat 74
4421 CE Kapelle
Er is ruime parkeergelegenheid (zowel voor fietsen als auto’s) en goed bereikbaar met openbaar vervoer.
Aanmelden
Via het Facebook evenement, of per e-mail naar [email protected] (Borsele) of [email protected] (Kapelle)