Ambtsgebed in vergadering afgeschaft

Tijdens de behandeling van het nieuwe Reglement van Orde (dat de orde van raadsvergaderingen beschrijft) heeft D66 een amendement ingediend om in plaats van een ambtsgebed, een moment van stilte voor gebed en bezinning in te stellen. Deze zou dan ook voor en na de vergadering plaatsvinden, in plaats van tijdens.
Na een spannende stemming werd met een minimale meerderheid ingestemd met het amendement, waardoor het ambtsgebed uit de raadsvergadering verdwenen is!

bijdrage van D66 tijdens de oordeelvormende vergadering

Ik ben me ervan bewust dat het ambtsgebed een gevoelig onderwerp is, maar juist daarom vind ik het belangrijk dat we dit onderwerp gedegen moeten bespreken en moeten zien te komen tot een oplossing die respectvol is en rekening houdt met zoveel mogelijk mensen in onze gemeente.

Allereerst denk ik dat de voorgestelde wijzigingen zeker een verbetering zijn tov de huidige situatie, al was het maar omdat ze voldoen aan wat de minister hierover gezegd heeft. Maar ik denk dat er een beter voorstel mogelijk is.

Ons ideale standpunt zou zijn dat het ambtsgebed helemaal uit het reglement van orde zou verdwijnen, zeker nu het ambtsgebed ook buiten de vergadering plaatsvindt.

Ook zijn we met deze oplossing nog steeds de enige gemeente in de Bevelanden met een ambtsgebed, en is het voorstel ook nog steeds strenger dan Tholen waar alleen vooraf een gebed plaatsvindt, en er dan nog een minuut pauze is voordat de vergadering begint. De huidig voorgestelde oplossing veroorzaakt toch ongemakkelijke momenten als mensen tussen gebed en vergadering naar binnen of buiten lopen.

Daarbij zijn wij ook zeker geen tegenstander van het hebben van een moment van bezinning voor de mensen die daar behoefte aan hebben, waarbij we wel deze bezinning mogelijk willen maken voor alle mensen ongeacht geloof.

Daarom zijn wij voorstander van laat ik het noemen het Reimerswaalmodel, waarbij voorafgaande aan de vergadering een moment van stilte wordt betracht voor gebed en bezinning. Een oplossing die voldoet aan wat de minister zegt, die niet verder gaat dan omliggende gemeenten, die mogelijkheid tot gebed en bezinning geeft, die geen ongemakkelijke situaties rondom de vergadering veroorzaakt, en die rekening houdt met ALLE mensen uit onze gemeente.

Daarom zullen wij daar tijdens de besluitvorming een amendement over indienen. En zijn andere partijen welkom om daar bij aan te sluiten.