D66 Houten vraagt gemeente in mei niet meer te maaien

Raadslid Marije Werelds heeft gisteren namens de fractie van D66 Houten bij de wethouder aandacht gevraagd voor het versterken van de Houtense natuur door minder te maaien – in ieder geval in de maand mei. De wethouder heeft daarop de toezegging gedaan onderzoek te doen naar de mogelijkheden om het niet-maaien binnen onze gemeente uit te breiden.

biodiversiteit

D66 Houten vindt het stimuleren van de biodiversiteit in onze gemeente belangrijk. Biodiversiteit is immers een cruciale factor in de gezondheid van ons ecosysteem. Hoe groter de variatie, hoe groter de capaciteit van dat ecosysteem om schokken te weerstaan en leven te ondersteunen.

niet maaien in mei

Op diverse plekken in Nederland, waaronder Woerden en Texel, wordt om de biodiversiteit te vergroten vanuit de gemeente in de maand mei geheel niet gemaaid. Ook inwoners wordt opgeroepen om de grasmaaier te laten staan. Houtense Bijzaken heeft op basis van deze berichtgeving gevraagd ook in onze gemeente in de maand mei voortaan niet meer te maaien.

versterken natuur

Door niet te maaien krijgen bloemen en planten beter de kans om te bloeien en te groeien, waardoor een rijk leefgebied ontstaat voor verschillende insecten, zoals bijen, kevers, vlinders en hommels. Die insecten dienen op hun beurt weer als voedsel voor vogels of andere dieren. Ook kunnen de planten CO2 opvangen en wordt regenwater beter vastgehouden. En een groen gazon is beter bestand tegen hitte en droogte.

Beeld: Marije Werelds