Dalende vaccinatiegraad en het risico voor kinderen: Hoe zit het in Houten

Na het nieuws over de afnemende vaccinatiegraad en de ernstige gevolgen hiervan heeft D66 Houten het college schriftelijke vragen gesteld. Landelijk is er een zorgwekkende trend van dalende vaccinatiegraden onder kinderen sinds 2020. Een hoge vaccinatiegraad is cruciaal om de verspreiding van ernstige infectieziekten zoals mazelen, de bof, kinkhoest en polio tegen te gaan, en daarmee het voorkomen van onnodige baby- en kindersterfte.

In de antwoorden van het college zien we dat de vaccinatiegraad in Houten over het algemeen goed is maar ook dat in Houten de vaccinatiegraad significant is gedaald. De cijfers over de vaccinatiegraad voor de verschillende infectieziektes in Houten zijn hier te vinden.

Het blijft daarom belangrijk om de situatie nauwgezet te monitoren, te blijven investeren in voorlichting, campagnes en goede beschikbaarheid van vaccinaties, en voorbereid te zijn op mogelijke uitbraken. De antwoorden van het college stellen ons gerust dat dit gebeurt.

Wij zien dat de gemeente samen met de GGDrU de situatie nauwgezet in de gaten houdt en dat de dalende vaccinatiegraad een zeer hoge prioriteit heeft. Bovendien wil het college in Houten kansen creëren voor het goede gesprek bij bijvoorbeeld verloskundige praktijken, medische centra, kinderdagverblijven, kerkelijke gesprekstafels etc.