“Wat een toestand!”

Dinsdag 9 juli was er een extra raadsvergadering vanwege de problemen tussen wethouders & ambtenaren. En vanwege de slechte samenwerking tussen wethouders van ITH, VVD, SGP en NH onderling. De rode vlaggen van zowel de opgestapte interim-directie als de ondernemingsraad (kortom: de ambtenaren) konden en wilden we niet negeren. We hebben als gehele oppositie daarom na het horen van het college het zwaarste politieke middel ingezet: een motie van wantrouwen. De motie werd niet gesteund door ITH, VVD, SGP en NH, waardoor deze het niet haalde.

Fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen: “Het is schokkend hoe het college werkt en omgaat met onze ambtenaren. De ondernemingsraad schetste een beeld van de verziekte sfeer op het gemeentehuis. Zij constateert dat er wantrouwen is tussen college en medewerkers. Dat er geen collegialiteit is binnen het college. Dat de ambities van het college soms botsen met de rechtmatigheid. Dat er onzuivere bejegening is van ambtenaren, waarbij zelfs bedreigingen zijn geuit”.

Het college ging tijdens de vergadering diep door het stof. Zij herkenden het algemene beeld en beloofden verbetering. De volledige raad gaf vanwege de ernst van zaken opdracht voor een extern integriteitsonderzoek naar de misstanden. De onderste steen moet boven. Marcel: “Dat onderzoek is belangrijk, maar dat is niet genoeg”.

De afwachtende houding van het college in de afgelopen weken, maakt D66 Houten duidelijk dat de ernst van de problemen is onderschat en nog steeds wordt onderschat. Met het gedrag van het college zijn medewerkers beschadigd, is de organisatie beschadigd. Marcel: “Gemeenten hebben er veel taken bij gekregen. Daardoor is de druk op gemeentelijke organisaties groot. Maar dat mag nooit leiden tot dit soort misstanden. Tot dit soort gedrag”. In een artikel over de Houtense perikelen in Binnenlands bestuur wordt precies dit punt ook benadrukt.

De gehele oppositie heeft uitgesproken dat het college in de huidige samenstelling niet verder kan. D66 Houten, GroenLinks Houten, CDA Houten, ChristenUnie Houten, PvdA Houten en Houten Anders constateerden dat het college veel te laat doordrongen is van de ernst van de situatie en hun verantwoordelijkheid daarin.

De coalitiepartijen steunden de motie van wantrouwen niet. Zij wachten het integriteitsonderzoek af. D66 Houten vindt dit beschamend. Het algemene beeld wordt door het college herkend. Dat is zo ernstig, dat er directe actie nodig is. Marcel: “Wij vinden het onvoorstelbaar dat andere partijen de luxe voelen om te wachten op de uitkomsten van het onderzoek. De veiligheid van onze medewerkers staat immers op het spel”.

Interview:
Onze fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen werd uitgebreid geinterviewd door Omroep Lekstroom, voor het programma Hier hou ik u aan. Het programma kun je terugluisteren via Daar hou ik u aan – 13-07-24.

Artikelen om terug te lezen: