Het traditionele winkelrondje staat onder druk van onder andere digitaal winkelen. Om de toenemende leegstand het hoofd te bieden, is het belangrijk om een coherente visie op de ontwikkelingen in retail te hebben. Kleine Noord, Grote Noord en Gedempte Turfhaven zijn en blijven voor Hoorn de sterke assen van het winkelgebied. Voor de overige straten in het kernwinkelgebied wil D66 dat in gezamenlijkheid met bewoners en ondernemers wordt gekeken naar mogelijke alternatieve bestemmingen en functies. Voor een levendige stad is het belangrijk dat we meegaan met onze tijd. Het beschermen en faciliteren van speciaalzaken is hierbij voor D66 een speerpunt.
De binnenstad van Hoorn is van oudsher erg versteend. Waar dit vanuit historisch oogpunt een logische keuze was, is vergroening nu noodzakelijk om wateroverlast te bestrijden, de biodiversiteit te versterken en het verblijfsklimaat te verbeteren. Er komt o.a. meer ruimte voor geveltuinen, groene borders en groene daken. Bij nieuwbouw wordt dit in de planuitwerking meegenomen.
Wij willen dat het autoparkeren van bezoekers zich concentreert aan de randen van de stad, en niet in het centrum. De parkeerplaatsen van het stadsstrand en de parkeergarages aan het Jeudje, de Schouwburg en straks die van de Poort van Hoorn fungeren als opvang van het bezoekersparkeren. Het koopcentrum houdt wel voldoende parkeerplaatsen voor de korte boodschap. Het parkeren op de Westerdijk wordt beperkt tot bewoners en vergunninghouders. De vrijgekomen ruimte krijgt hierdoor een groenere en meer functionele invulling die past bij de aanpak van de dijkversterking en het stadsstrand.
Ontmoeten en beleven staan voor D66 centraal. In het afgelopen jaar is het Kerkplein opgeleverd en is een mooiere openbare ruimte ontstaan met nieuw en kwalitatief hoogwaardig straatmeubilair. Wij vinden het belangrijk dat de stadsbezoeker even kan rusten en genieten van het aangezicht van onze prachtige stad. Dit betekent dat wij vuilniszakken uit het straatbeeld willen verwijderen, door middel van ondergrondse containers. Ook is het belangrijk in een gastvrije stad dat er voldoende, en bovendien voor iedereen toegankelijke, openbare toiletten zijn.
In de poort van Hoorn creëren we naast een nieuw stedelijk woonmilieu (hoogbouw) en een openbaar vervoersknooppunt ook functies en ruimte die het gebied aantrekkelijk maken als verblijfsplek. Culturele- en zorgfuncties zoals de stadsbibliotheek krijgen hier ruimte. Verder komt er een centraal plein dat door iedereen gebruikt kan worden.
D66 kiest voor:
- Vergroening van de binnenstad
- Bezoekersparkeren aan de rand van de stad.
- Meer kwalitatief straatmeubilair in de openbare ruimte
- Vuilniszak moet uit de binnenstad (ondergrondse containers)
- Meer prullenbakken in de binnenstad
- Voldoende inpandige openbare toiletten (ook voor mensen met een handicap)
- Nieuwe huisvesting stadsbibliotheek nabij het station (Poort van Hoorn)
- Een gastvrij en bruisend centraal plein voor OV-reizigers
- Omzetten en actualiseren van bestemmingsplan binnenstad uit 2011 naar een nieuw omgevingsplan binnenstad
- Het toepassen van technologie en data in het kader van ‘Smart City’ om onder andere bezoekers- en verkeersstromen te reguleren