Wel of geen PMD?

De vraag of wat we vinden van het scheiden van PMD-afval en of we over moeten stappen naar “nascheiding”. Wij vinden van niet, maar de gemeenteraad wel.

Bron- of nascheiding

De gemeentelijke afvaldienst (GAD) staat voor de taak om een nieuw contract aan te besteden over het afvoeren van restafval en  plastic-metaal-drinkpakken-afval (PMD) voor de gemeenten in de Gooi- en Vechtregio. Ook in onze Hilversumse gemeenteraad leidde de vraag op een zienswijze hierop tot een uitgebreide discussie. De vraag gaat er over of we in de toekomst ons restafval en PMD in één bak verzamelen en laten “nascheiden” of dat we de huidige aanpak aanhouden en dus het PMD bij de bronscheiden.

Kosten

Die nascheiding is namelijk wel duurder dan de huidige situatie, namelijk eenmalig €3 per inwoner en daarna jaarlijks €3 per inwoner extra. De techniek ontwikkelt zich en kan steeds beter die nascheiding uitvoeren en loopt in “milieueffect” bijna gelijk op met bronscheiding. Maar in tijden van minder geld (we moeten gaan bezuinigen) én dat we de huid niet moeten verkopen voordat de beer geschoten is, waren wij hier geen voorstander van. Die €3 per inwoner klinkt niet als veel geld, maar gaat met ruim 94.000 inwoners bij elkaar om serieus geld.

Oranjebak

De gemeenteraad was diep verdeeld in deze discussie, niet alleen tussen de partijen, maar ook binnen die partijen. Uiteindelijk is helaas toch de keuze voor nascheiding toch doorgezet. En daarmee is Hilversum de vierde van de zes gemeenten die deze keuze maakt, waarmee de “oranjebak” dus op termijn (2026) zal verdwijnen in Hilversum.