Raad stemt tegen centraal aanmeldbeleid basisscholen

Hilversum kent sinds vier jaar een educatieve agenda, beleid waarin we doelen stellen over onderwijs. In de gemeenteraadsvergadering van 6 maart is dit beleid geactualiseerd. Het onderwijs heeft momenteel veel uitdagingen, bijvoorbeeld personeelstekorten bij leerkrachten, slechte mentale gezondheid bij kinderen, discriminerende schooladviezen voor het voortgezet onderwijs en segregatie (scheidingen tussen scholen met kinderen van rijke en hoogopgeleide ouders en scholen met kinderen van lager opgeleide ouders met minder inkomen). Tenslotte is het aanmeldbeleid voor basisscholen oneerlijk, onduidelijk en ondoorzichtig.

Centrale aanmelding

Misschien ben je hier zelf al tegen aangelopen als je zelf schoolgaande kinderen hebt in Hilversum: onduidelijkheid bij aanmelden. Sommige scholen vragen ouders om hun kinderen al vóór het tweede levensjaar in te schrijven. Wij zien dan ook dat (sommige) ouders hun pasgeboren baby’s inschrijven bij meerdere scholen tegelijk. Dit terwijl de wettelijke regels zijn dat je pas mag aanmelden vanaf drie jaar. Er is dus geen gelijk speelveld voor ouders, want degenen die netjes wachten tot hun kind drie wordt die vissen naast het net en hebben minder keuze. Wij willen dat iedereen evenveel kans krijgt dat hun kinderen naar de school van hun keuze kunnen gaan. We stelden daarom voor om centraal aanmeldbeleid te organiseren in samenwerking met schoolbesturen. Vele andere gemeenten gingen ons hier al in voor, en met veel succes. In Utrecht komt maar liefst 99% van de kinderen terecht in hun top-3 schoolkeuzes. Het plan kon helaas niet op steun rekenen vanuit de coalitie en werd daarmee niet aangenomen.

Segregatie

Segregatie wordt in het beleid vaak genoemd, maar concrete doelen om segregatie daadwerkelijk tegen te gaan missen. Op de vraag welke concrete acties hiervoor worden uitgevoerd had de wethouder in de commissie geen antwoord, ze bleef verwijzen naar het beleid en dat het overal in verweven zou zijn. Op dit moment is het vooral een onderwerp op de agenda van het overleg dat de wethouder jaarlijks voert met schoolbesturen. Fijn dat het wordt besproken, maar voor de gemeenteraad is zo’n overleg een grote black box waarop we eigenlijk geen invloed hebben. We hebben daarom een voorstel ingediend waarin de wethouder wordt gevraagd om een plan op te stellen waarin concrete doelen staan hoe segregatie wordt tegengegaan. De wethouder wilde hier helaas niet in meegaan en het voorstel is dan ook niet aangenomen.