Je inzetten voor de samenleving

Vaak hoor ik het argument dat het werk in de gemeenteraad veel tijd kost en dat besluiten traag tot stand komen. Dat klopt ook wel, maar het zorgt er tegelijkertijd voor dat alle kanten worden belicht en goed worden besproken voordat een beslissing wordt genomen. Hier een voorbeeld van een onderwerp wat al jaren op de agenda staat, al veel gesprekken heeft opgeleverd en waar veel discussie in is gaan zitten om uiteindelijk tot een goed besluit te komen.

Besluit Burgemeester

Afgelopen donderdag sprak de burgemeester van Goes over het voornemen om het i-criterium los te laten, waardoor iedereen weer welkom is in de Goese coffeeshops, inclusief arbeidsmigranten die hier wonen en werken. Dit besluit (dat nog officieel moet worden bekrachtigd op 1 oktober) volgt op een discussie die al jaren gaande is. Een succes! Het proces neemt tijd in beslag en er gaan meerdere vergaderingen overheen, maar uiteindelijk wordt een beslissing genomen die volgens ons de juiste is.

Samenwerken voor succes

In 2018 sprak ik samen met Martin Wissekerke, Marco Eestermans en Chantal Peereboom met de eigenaar van een van de twee coffeeshops in Goes. We bespraken de problemen die hij ervoer en de obstakels waarmee hij te maken had om zijn zaak goed en verantwoord te runnen. Doordat hij niet-Nederlanders moest weigeren, zag hij dat deze mensen alsnog bij straathandelaren terecht konden, die vaak ook harddrugs aanboden. In plaats van een paar gram cannabis vertrokken ze soms met veel gevaarlijkere middelen. De straathandel in Goes groeide mede door het i-criterium.

Na een proef met het opschorten van het i-criterium, die ruim een jaar duurde, blijkt dat de straathandel nagenoeg is verdwenen en de gevreesde overlast door cannabis-toerisme is uitgebleven. De proef is hiermee een succes en toont aan wat D66 en andere partijen al een aantal jaren aangeven.

Cannabis
vs andere drugs

D66 negeert de groeiende problematiek van verslaving onder bijvoorbeeld jongeren zeker niet. De gezondheidsschade door drugs nemen we serieus. Maar cannabis als een enorm schadelijke stof neerzetten en pleiten voor een verbod is niet eerlijk. Er is een drug die veel meer schade veroorzaakt en grotere gevolgen heeft op gebruiker en omstanders: alcohol.

Alcohol is een veel schadelijkere drug met een grotere impact op verslaving en gezondheidsschade. Het gebruik van alcohol is genormaliseerd in onze samenleving. Het is heel normaal om een biertje te doen op het terras op vrijdagmiddag, bij een feestje een wijntje te drinken en als er iets te vieren valt wordt een fles champagne open getrokken. “Zit de vijf alweer in de klok?”, dan is het tijd voor bier of wijn.

Voorlichtingen en
onze jongeren

Cannabis is een softdrug die onderdeel is van onze samenleving of je wilt of niet, net zoals alcohol. Mensen gebruiken het, net als grote groepen alcohol drinken. Laten we ervoor zorgen dat de keuzes om te gebruiken of drinken bewust en overwogen zijn. We moeten altijd oog hebben voor verslaving en jongeren voorlichten over de gevolgen van roken, blowen, alcohol en andere verslavende middelen. De coffeeshops in Goes nemen hun verantwoordelijkheid door samen met de gemeente en SMWO voorlichtingsbijeenkomsten te organiseren voor jongeren en hun ouders. Dat is een goed initiatief en verdient complimenten.

Als we echt eerlijk willen zijn, moeten we ook voorlichting over alcohol organiseren en deze verslavende drug minder normaliseren in onze samenleving. Een paar lessen bij Burgerschap zijn wat mij betreft niet voldoende. De schade die alcohol veroorzaakt, zowel voor de gebruiker als voor de omgeving (bijvoorbeeld door verkeersongelukken en agressie), is veel groter dan de schade van cannabis. Er zouden ook bijeenkomsten moeten komen voor alle jongeren van 16 en 17 jaar om hen bewust te maken van de werking en gevolgen van alcohol, zodat ze betere keuzes kunnen maken.

Gemeenteraad saai?

Is het werk in de gemeenteraad traag en saai? Soms wel, maar soms is een lange adem nodig om verandering te bewerkstelligen. Na zes jaar van gesprekken, moties, en bijdragen aan raadsvergaderingen, wordt vanaf 1 oktober het i-criterium losgelaten en mag er weer 5 gram cannabis verkocht worden in de coffeeshops in Goes. Mijn bijdrage was slechts een onderdeel van een groter geheel, maar het is fijn om blij te zijn met dit resultaat. Iedereen is weer welkom in de Goese coffeeshops!

Doe mee: Politiek Actief

Wil jij je nu ook inzetten voor Goes? Dat kan, in november organiseert Goes samen met Pro-Demos de cursus “Politiek Actief”. Je hoeft niet meteen actief te worden, je mag de cursus ook volgen uit interesse.

Check deze website en meld je snel aan: https://www.goes.nl/cursus-politiek-actief