Openbaar vervoer op maat – wat verandert er voor jou?

Openbaar vervoer in Zeeland staat aan de vooravond van een grote verandering. De klassieke dienstregeling met vaste buslijnen maakt langzaam plaats voor een slimmer en flexibeler vervoersnetwerk. Daarbij draait het niet meer om één bus of trein, maar om het combineren van verschillende vervoersmiddelen – van trein tot deeltaxi, van bus tot deelfiets.

Eén systeem, één aankoop, één reis

Het doel van deze vernieuwing is duidelijk: je moet straks je hele reis in één keer kunnen plannen, boeken én betalen. Dus geen losse kaartjes meer voor de bus en trein, maar één app of platform waarmee je bijvoorbeeld:

  • een fiets naar het station pakt,
  • vervolgens de trein naar Goes neemt,
  • en daar met een deeltaxi of bus naar je eindbestemming gaat.


Voor inwoners van omliggende dorpen zoals Wolphaartsdijk, ’s-Heer Arendskerke of Kloetinge maar ook Goes biedt dit nieuwe kansen op bereikbaarheid, ook als er nu geen vaste buslijn meer rijdt. Zeker als het lukt om vraaggestuurd vervoer (zoals deeltaxi’s of buurtbussen) goed in te passen.

Positief: méér keuzevrijheid en gemak

D66 Goes ziet veel voordelen in deze nieuwe aanpak:

  • Reizen wordt makkelijker te plannen, ook voor mensen die meerdere vervoermiddelen nodig hebben;
  • Je hoeft minder te wachten op vaste vertrektijden – het systeem past zich meer aan jou aan;
  • Er komen meer vervoersopties, ook op plekken waar de bus nu niet komt;
  • De overstap tussen trein, bus, fiets en deeltaxi wordt eenvoudiger, vooral via mobiliteitshubs.

Vooral voor wie geen auto heeft of minder mobiel is, kan dit systeem juist een wereld van verschil maken.

Kritisch: genoeg
opstappunten en
deelvervoer

Tegelijk blijven we ook kritisch. Want slimme mobiliteit werkt alleen als:

  • Er genoeg opstappunte zijn, ook in kleine kernen;
  • Er voldoende deelvervoer beschikbaar is in de gemeente (deeltaxi’s, deelauto’s, deelfietsen);
  • En het systeem echt gebruiksvriendelijk wordt, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn.

We willen niet dat dorpen het gevoel krijgen “erbij te horen”, terwijl ze in praktijk niet aan kunnen haken. Daarom blijven we aandacht vragen voor gelijkwaardige toegang tot dit nieuwe systeem – of je nu in de binnenstad woont of in een buitengebied.

Onze inzet richting 2026

Wij maken ons sterk voor:

  • Een rechtvaardige spreiding van opstappunten over stad én dorpen;
  • Afspraken over minimaal aanbod van deelvervoer, ook buiten kantooruren;
  • Transparantie over prestaties van de nieuwe vervoersorganisatie;
  • En het betrekken van inwoners bij de inrichting van het systeem in hun omgeving.

We willen dat de voordelen van dit nieuwe systeem voor iedereen voelbaar worden – en niet alleen voor mensen die al makkelijk reizen.

En nu?

De veranderingen komen eraan. D66 Goes blijft de ontwikkelingen volgen, vragen stellen, en inwoners betrekken. Want dit is het moment om het openbaar vervoer opnieuw uit te vinden – gebruiksvriendelijk, eerlijk en op maat.