Groen, sociaal en vernieuwend!

Zaterdag 5 februari is het verkiezingsprogramma met de naam ‘groen, sociaal en vernieuwend’ van D66 Gennep gepresenteerd. Wij zijn de enige partij die de top van haar lijst echt heeft weten te vernieuwen: de jongste lijsttrekker in de gemeente, twee vrouwen in de top drie en drie nieuwe gezichten in de top vijf. De invloed hiervan zie je ook in het verkiezingsprogramma terug.

Input van inwoners

Voor de invulling van het programma zijn inwoners uit alle kernen gesproken. De input uit deze gesprekken komt terug in de verschillende thema’s van het programma. Een heel belangrijk thema voor D66 Gennep is de manier van besturen en samenwerken. D66 Gennep gelooft erin dat de communicatie en samenwerking met de inwoners echt veel beter moet. Bij nieuwe projecten moeten zij vanaf het begin de mogelijkheid tot inspraak krijgen en niet pas achteraf als het plan al zo goed als gereed is. Ook krijg je als het aan D66 Gennep ligt als inwoner de mogelijkheid tot directe inspraak in de lokale politiek. Onder andere door middel van een burgeramendement.

Echte keuzes

Volgens D66 Gennep is het dan ook tijd om echte keuzes te maken. Daarom maken ze zich sterk voor een groene en sociale gemeente waarin iedere inwoner zich zien gezien en gehoord kan voelen. De moeilijke keuzes rondom de klimaatcrisis kunnen niet vooruitgeschoven worden. Voor de woningmarkt wordt al meer gas gegeven, maar op nog te weinig plekken in onze gemeente. Er zijn tegenwoordig zoveel mogelijkheden, het wordt tijd om hier echt gebruik van te maken. Dus niet alleen maar steeds dezelfde standaard combinaties van nieuwbouwwoningen, maar echt kijken naar de behoefte en kansen in onze gemeente. Hierbij wordt ook de bestaande woningmarkt niet vergeten door het splitsen van woningen makkelijker te maken en het wonen in bijgebouwen toe te staan.

Schoonmaakactie

Deze zaterdag is de bekendmaking van het programma gecombineerd met een schoonmaakactie rondom de Niers. Iedereen die al vragen had over het programma kon deze tijdens de actie stellen en uiteraard was iedereen welkom om te helpen.
Arjen Mehlkop lijsttrekker D66 Gennep: ”Ik ben er trots op hoe onze visie terugkomt in het verkiezingsprogramma. Ik heb dan ook alle vertrouwen erin dat dit programma gecombineerd met het enthousiasme, de brede lokale ervaring en vernieuwende insteek van onze kandidaten we mooie dingen kunnen gaan realiseren in onze mooie gemeente.”

Website

Het programma is te vinden op de website bij ‘ons programma voor de verkiezingen‘. In de komende weken komen we bij zoveel mogelijk mensen het programma toelichten. Iedereen die al eerder vragen heeft kan ook mailen naar [email protected].

Schoonmaakactie Niers Gennep

Beeld: RC Fotografie