Resultaat: Carbidschietlocaties openbaar!

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 30 maart 2023 heeft D66 samen met 50PLUS, GroenLinks en de SP twee amendementen ingediend rondom carbidschieten. Wij wilden namelijk de afstand van carbidschietlocaties tot woonbebouwing vergroten van 50 naar 75 meter én een openbare lijst van alle carbidschietlocaties voor dat jaar. En dat laatste is nu gelukt!

Onze motie

Beeld: D66 Emmen

Iedereen profiteert!

Het was geen gemakkelijke gemeenteraadsvergadering op 30 maart 2023. Zo gauw je over tradities als carbid begint, schiet iedereen gauw in de verdediging. Met name de conservatieve partijen trokken stellig van leer, maar ook de PvdA was naar onze verbazing tegen het openbaar maken van een lijst met carbidschietlocaties. We hebben een uitgebreid verslag van het debat geschreven. Echter, de burgemeester was toen gelukkig al een stuk meer begripvol en dat gaf ons de hoop dat hij wel aan de slag zou gaan met het openbaar maken van de lijst met carbidschietlocaties. En zoals nu blijkt, niet onterecht. De gemeente gaat namelijk elk jaar op 17 december een interactieve kaart met locates publiceren waar dat jaar met carbid wordt geschoten!

Wij zijn enorm blij dat alle inwoners nu ruim van tevoren weten waar er dat jaar geschoten wordt. Zoals we ook op 30 maart hebben verwoord: iedereen profiteert! Zowel mensen die genieten van de traditie als de groep die het liever vermijd weet graag of, en, zo ja, waar geschoten wordt. En dat is nu dus gelukt!

D66 maakt werk van uw vertrouwen.