Verkeersdrempels op bestelling en beloningen voor ouders die de auto laten staan

Beeld: David Marcu

De fietsveiligheid in Den Haag staat onder druk, zo blijkt uit cijfers. D66-raadslid Peter Mekers wil dat de gemeente meer doet om fietsen fijn en veilig te houden. Zo moeten meer mensen verleidt worden om de auto te laten staan en voor de grote internationale gemeenschap moeten fietslessen aangeboden worden. Om daarvoor te zorgen komt hij snel met een handvol moties. “Hoe veiliger Den Haag is voor de fietser, hoe prettiger Den Haag is voor iedereen”.

Niet auto straffen, maar fietser belonen
Zeker voor schoolgaande kinderen is het belangrijk om fijn en veilig te kunnen fietsen. “We zetten schoolstraten af zodat kinderen veiliger kunnen fietsen, maar veel mensen zien dat ook als het afstraffen van de automobilist”. Daarom wil Mekers kijken hoe de gemeente mensen kan belonen die juist lopend of fietsend komen. Elders in het land zijn er al systemen die dat doen en dat helpt goed mee om auto’s bij scholen weg te houden en kinderen te laten wennen aan lopen en fietsen als goede keuze. 

Internationals veilig naar school
Maar naar school fietsen zou niet het alleenrecht moeten zijn van Nederlandse kinderen. Ook de kinderen van internationals en hun ouders willen gewoon veilig op de fiets kunnen stappen. Mekers: “Daar kunnen we alleen voor zorgen als we ook fietslessen op hun scholen aanbieden in het Engels. Want ook als je nog geen Nederlands spreekt, moet je veilig kunnen fietsen”.

Laat de straat een drempel bestellen

“We hebben eerder grote stappen voorwaarts gemaakt om Den Haag fietsvriendelijker te maken”, zegt Mekers. Maar auto’s worden steeds groter en zwaarder, waardoor de kans op letsel bij het slachtoffer ook veel groter wordt. Daarom wil Mekers ook meer verkeersdrempels. “Waar een bord een automobilist kan waarschuwen niet te hard te rijden, kan een drempel er daadwerkelijk voor zorgen dat de auto niet te hard rijdt”. Mekers wil dat de buurt kan bepalen of er een drempel in de straat komt. Mekers: “Een tijdelijke drempel op de rijweg schroeven met een waarschuwingsbord er naast is snel te doen.” Wanneer na een proefperiode de buurt de drempel wil houden, wordt deze permanent. Zo wordt de eigen straat veiliger.

Heel Den Haag verkeersveilig
Mekers heeft aangekondigd al deze maatregelen via moties of amendementen af te willen dwingen. Naast fietslessen in het Engels, verkeersdrempels en beloningen voor scholieren die de fiets pakken, wil Mekers ook bijvoorbeeld meer fietsvlonders. “De beste manier om het aantal verkeersslachtoffers te verlagen, is door het aantal auto’s te verminderen. Als je een auto nodig hebt, dan heb je hem nodig. Maar we moeten de mensen die de auto kunnen laten staan echt belonen om op de fiets te springen. Dat is beter voor de verkeersveiligheid en daarmee voor alle inwoners van Den Haag”.