Stadsbestuur haalt miljoenen binnen voor aanleg grote stadsparken Laak en Binckhorst

Beeld: Martijn Beekman

Het stadsbestuur heeft 150 miljoen euro van kabinet binnengehaald voor onder andere parken en woningen. Dankzij dat bedrag wordt Den Haag groener, leefbaarder en bereikbaarder voor toekomstige bewoners. Wethouder Robert van Asten vertelde erover in het AD.

Twee grote stadsparken kan Den Haag gaan aanleggen dankzij de financiering van de Rijksoverheid. In de Binckhorst komt er langs de Trekvliet een park met een lengte van 1,3 kilometer en een oppervlakte van 42 voetbalvelden bij elkaar. Ook komt er in Laakhaven centrum een groot stadspark.

“De hele stad wordt hier groener, leefbaarder en beter van”.

Robert van Asten

Naast veel meer ruimte voor parken en groen wordt er ook gewerkt aan andere belangrijke zaken voor de stad, zoals de sloop van twee rijbanen van het Prins Bernhardviaduct tussen het Spui en het busplatform van station Den Haag Centraal. Van de ruimte die op deze manier vrijkomt, maakt het stadsbestuur straks een rustige, ruime en groene stadsstraat met daarlangs vijf woontorens. Verder komen er met het geld betere fietsroutes, wordt er meer groen aangelegd in Moerwijk en Station Moerwijk en de  Melis Stokelaan opgeknapt.

“Niet allen toekomstige bewoners in Laakhavens en de Binckhorst hebben hier iets aan, maar ook de huidige bewoners in bijvoorbeeld Escamp”, benadrukt wethouder Van Asten (D66, stadsontwikkeling) in het AD. “Onze stad groeit fors en we werken hard om de woningnood op te lossen. Maar nieuwe bewoners moeten natuurlijk wel in een groene, gezonde en prettige omgeving terechtkomen. Neem De Binckhorst en Laakhavens: dat zijn nu twee totaal versteende gebieden waar we twee mooie en grote stadparken gaan aanleggen”, zegt Van Asten. “De hele stad wordt hier groener, leefbaarder en beter van”.