Raad voorkomt te veel macht voor projectontwikkelaars bij participatie

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

De Haagse gemeenteraad heeft donderdagavond besloten dat de inspraak van bewoners beter beschermd moet worden. In de nieuwe participatiegids van de gemeente krijgen projectontwikkelaars de verantwoordelijkheid om de inspraak van bewoners te organiseren. Maar een private partij heeft uiteindelijk een winstoogmerk en kan dus niet neutraal een democratisch proces organiseren. De raad steunde een motie van D66-raadslid Marieke van Doorn om inspraak te beschermen tegen private belangen.

In de Participatiegids grote ontwikkelingen omschrijft de gemeente hoe bewoners en belanghebbenden zich kunnen laten horen tijdens een besluitvormingsproces. Maar volgens de participatiegids mogen particuliere initiatiefnemers zelf deze participatie organiseren. “We gaan uit van de beste intenties, maar is het handig om mensen met een zakelijk belang te laten bepalen wie aan het woord mag komen? De gemeente is de hoeder van het algemeen belang, dat moeten we niet van private initiatiefnemers verwachten”, aldus Marieke van Doorn.

“Wij willen dat elke bewoner, hoe kritisch dan ook, mag meepraten. Dat gaat niet als je bedrijven de sleutel van dit democratische proces geeft”

Marieke van Doorn

D66 wil dat de gemeente zelf de regie neemt in participatieprocessen. Daarom diende Van Doorn een motie in om het publieke belang bij grote bouwprojecten beter te borgen, door bijvoorbeeld een tussentijds evaluatiemoment van de participatie met bewoners in te bouwen. “De participatie aan bedrijven geven is niet de oplossing, dat is van de bewoners”, zegt Van Doorn. “Democratie kan je niet uitbesteden”.