Primeur: Gemeente Den Haag geeft energiesteun aan studenten

Beeld: Markus Spiske

In Den Haag studenten kunnen binnenkort toch energiesteun aanvragen bij de gemeente. Den Haag is de eerste en tot dusver de enige gemeente die dat toch mogelijk maakt. De rijksoverheid schiet lagere inkomens met grote energiekosten te hulp met een energietoeslag, maar één groep wordt categorisch buitengesloten van die hulp: studenten. Door een motie van D66 krijgen studenten nu toch recht op steun.

Energiecrisis raakt studenten keihard

“Studenten blijven letterlijk in de kou achter”, zegt D66-raadslid Yousef Assad. Hij doelt daarmee op de regel dat lagere inkomens recht hebben op energietoeslag, behalve als ze studenten zijn. “De energiecrisis raakt mensen met lage inkomens keihard, en voor veel studenten is dat niet anders. Ze hebben vaak slecht betaalde baantjes en met deze inflatie en energieprijzen kunnen ze niet meer rondkomen. Sommige studenten moeten weer bij hun ouders intrekken, soms ver weg van hun studie en studentenleven, of twijfelen of studeren op deze manier überhaupt nog wel kan”.

Creatieve oplossing voor groot probleem

De rechter heeft al bepaald dat studenten niet uitgesloten mogen worden van de energietoeslag.. Maar het Rijk heeft nog geen extra geld beschikbaar gemaakt, waardoor de gemeenten geen energietoeslag kunnen uitkeren aan studenten. Assad heeft daar een oplossing voor gevonden. Gemeenten kunnen studenten wél helpen via de individuele bijzondere bijstand, een potje waar minima terecht kunnen voor extra en bijzondere kosten. Maar als studenten daar nu gebruik van maken wordt er van alles getoetst: hun studiefinanciering, inkomen, spaargeld, bezittingen. “Het resultaat daarvan is dat studenten uiteindelijk veel te weinig vergoeding krijgen en dus nog steeds in de financiële problemen zitten”. Assad heeft daar nu iets op bedacht. Het stadsbestuur heeft de bevoegdheid om niet te toetsen aan deze voorwaarden, waardoor studenten toch voldoende energiesteun krijgen om de hoge kosten mee te kunnen betalen.

Al maanden hebben we het in Nederland over de energiecrisis en over hoe studenten geen steun krijgen.

Als eerste gemeente geven wij die steun wel! Wij laten studenten niet in de kou achter.

Yousef Assad

Een grote stap voor alle studenten

De gemeenteraad nam gisteravond een motie van Assad aan waarmee de creatieve oplossing omarmd werd. “Dit is een grote stap”, zegt Assad. “Al maanden hebben we het in Nederland over de energiecrisis, over hoe groot de impact is voor minima, en over hoe de studenten geen steun krijgen. Als eerste gemeente geven we die steun wel”. Assad is ook in gesprek met raadsleden van andere grote studentensteden. “Ik hoop voor al die studenten dan anderen gemeenten snel volgen. Want we mogen studenten niet in de kou achterlaten”.