Maak van Schenkviaduct een Haagse Highline

De Highline in New York is een inspiratie voor het Schenkviaduct in de Haagse rivierenbuurt Beeld: Dansnguyen

Een groot groen park dat over Het Schenkviaduct en over de Weteringkade loopt en via het Spui naar de Hofvijver en het Lange Voorhout. 20 duizend extra bomen en meer natuurgebieden in de regio. Het zijn slechts een paar van de tien plannen die D66 presenteert om Den Haag fundamenteel te vergroenen.

Den Haag heeft meer groen nodig. Niet alleen omdat er steeds meer bewoners bij komen die ook naar een park willen, maar ook omdat groen goed werkt tegen hittestress en wateroverlast. Daarom komt D66 met ambitieuze plannen om de stad fundamenteel te vergroenen. Het Schenkviaduct, nu nog een betonnen kolos dat tussen de huizen ligt, moet daarom een Haagse versie van de Highline uit New York worden. Kandidaat-raadslid Deirdre Schuitemaker: “zo maken we een nieuwe groene long en een icoon dat de nieuwe en de oude stad verbindt in een van de meest versteende stukken van Nederland”.

20.000 extra bomen

Naast het Schenkviaduct wil de partij nog meer vergroenen. Omdat er de afgelopen jaren veel bomen zijn doodgegaan en gekapt, wil de partij minstens 20.000 extra bomen planten. Nieuwbouwwoningen en dakopbouwen krijgen altijd een groen dak, zonnepanelen of beide. D66 wil dat de gemeente extra geld en begeleiding beschikbaar stelt om ervoor te zorgen dat bewoners zelf binnentuinen, geveltuintjes en straten vergroenen. Schuitemaker: “Ons doel is het 3-30-300-principe. Iedereen kijkt uit op 3 bomen, de openbare ruimte bestaat voor 30 procent uit groen en iedereen heeft binnen 300 meter een park”.

Meer topnatuur in de regio

Om de druk op de bestaande kwetsbare natuurgebieden te verminderen wil D66 over de gemeentegrenzen heen kijken. Schuitemaker: “We willen samen met onze hele regio voor echte topnatuur zorgen. Laten we de vergeten weilanden aan de randen van de stad omtoveren tot een volgend Meijendel. Want alleen met meer natuur maken we van Den Haag voor iedereen een leefbare stad”