Inbreng Marieke van Doorn bij debat rellen Eritreeërs

“Wat ging hier mis? Was dit een incident of is het structureel? En hoe voorkomen we dat dit ooit nog kan gebeuren?” Na de rellen op 17 februari 2024 zijn er veel vragen. Voor D66 is het van groot belang dat het rechtsgevoel en de veiligheid van inwoners niet nog eens zo op de proef worden gesteld. Lees hier Van Doorn’s volledige inbreng:

Voorzitter,
Het verloop van de gebeurtenissen op 17 februari en de informatie die we kregen tijdens en na de commissiebehandeling van de ongeregeldheden op de Fruitweg is reden voor grote zorg bij onze fractie over de openbare orde en veiligheid in onze stad.

Na de woede over het geweld van de meute buiten, die de stad afbraken, 26 agenten verwonden en bezoekers en omwonenden een hele angstige nacht bezorgden, overheerst nu vooral ongeloof en teleurstelling over de inzet en trage opschaling van politie en ME en de slechte informatiepositie in de lokale veiligheidsdriehoek.

De organisatoren bezorgden de burgemeester alle informatie over dreigende onlusten en oproepen hiertoe op sociale media vooraf, waarom leidde dat niet tot contact met het zalencentrum en de organisatoren? Dat is onze vraag aan de burgermeester.

“In onze Internationale Stad van Vrede en Recht, mag het rechtsgevoel en de veiligheid van onze inwoners niet nog eens op de proef worden gesteld”

Marieke van Doorn

En waarom stelt de burgemeester in de schriftelijke beantwoording dat het zalencentrum geen contact opnam met de politie? Dat gebeurde toch juist wel? Blijkend uit de tijdlijn. Voor onze fractie was het goed om te lezen dat de burgemeester de werkwijze met zalencentra wil gaan herzien. Kan hij daarover al meer vertellen, hoe wil hij de werkwijze aanpassen?

Het is moeilijk te begrijpen dat gezien de eerdere ongeregeldheden met deze groep elders in het land de voorbereiding op deze manier verlopen is.

Wat ging hier mis, was dit een incident? Of is het structureel? En hoe voorkomen we dat dit ooit nog kan gebeuren? We zien uit naar de evaluaties, van de driehoek zelf en van een extern onderzoek, want gezien de hoeveelheid demonstraties en bijeenkomsten in onze internationale stad van vrede en recht, mag het rechtsgevoel en de veiligheid van onze inwoners niet nog eens op de proef worden gesteld door het optreden, of het niet optreden, van onze lokale veiligheidsdriehoek.

Voorzitter, ik sluit af met het nogmaals bedanken van de politie, de ME en alle hulpverleners die erger hebben voorkomen op 17 februari – en we wensen hen die gewond raakten tijdens hun werk een voorspoedig herstel.