Haagse raad spreekt buurgemeente Westland unaniem aan: neem zelf verantwoordelijkheid voor arbeidsmigranten

Caroline Verduin in gesprek met dakloze arbeidsmigranten op het Malieveld Beeld: Peter Bos

De Haagse gemeenteraad is het unaniem eens: de gemeente Westland moet zijn eigen verantwoordelijkheid nemen in het huisvesten van arbeidsmigranten. De Westlandse economie is in hoge mate afhankelijk van arbeidsmigranten, maar is niet bereid om arbeidsmigranten ook in grote getalen te huisvesten. Hierdoor moeten arbeidsmigranten uitwijken naar Den Haag, waar ze vaak met teveel mensen in te kleine appartementen worden gepropt. Het half-Poolse D66-raadslid Caroline Verduin: “Het Westland wil wel de lusten, maar niet de lasten. Den Haag is er klaar mee om de hele tijd de Westlandse economie te moeten stutten”.

Werken in Westland, maar er niet mogen wonen
Er werken tussen de 12.000 en 16.000 arbeidsmigranten uit Midden- en Oost Europese landen in de Westlandse kassen en distributiecentra. Dat terwijl de gemeente Westland maar slecht 4500 arbeidsmigranten wil huisvesten. In andere woorden: het leeuwendeel van de arbeidsmigranten die in het Westland moeten werken, moeten ergens anders wonen. Vaak in Den Haag, waar arbeidsmigranten dan in kleine appartementjes moeten wonen en hun kamer met meerdere andere mannen moeten delen. Zodra het uitzendbureau de arbeidsmigrant niet meer nodig heeft, wordt hij automatisch uit huis gezet.

“Den Haag kan niet in zijn eentje oplossen wat de verantwoordelijkheid is van de Westlandse bedrijven en gemeente”

Caroline Verduin

Aanpakken uitzendbureaus
“De overbevolking zorgt voor overlast in kwetsbare wijken”, ziet Caroline Verduin. Met haar half-Poolse achtergrond spreekt ze veel arbeidsmigranten en organisaties die zich voor deze kwetsbare groep inzetten. “Arbeidsmigranten worden vaak slachtoffer van de uitbuiting. Ze kennen de taal niet en hun rechten niet, en uitzendbureaus maken daar vaak misbruik van”. Met een motie heeft Verduin daarom ook opgeroepen om een zwarte lijst aan te maken met beruchte malafide uitzendbureaus, zodat arbeidsmigranten gewaarschuwd kunnen worden.

“Pijnlijk en frustrerend”
“Als Den Haag moeten we onze verantwoordelijkheid nemen en goed voor deze kwetsbare groep zorgen. Dat proberen we steeds meer te doen”, zegt Verduin. “Maar daarom is het juist zo frustrerend en pijnlijk om te zien dat wij ons best doen voor Westlandse arbeidsmigranten, terwijl het Westland zelf de arbeid wel wil, maar de mensen in de kou achterlaat”. Met haar motie heeft ze de gemeente Westland opgeroepen om meer huisvesting voor arbeidsmigranten te regelen. “Arbeidsmigranten verdienen ook een goed leven, maar Den Haag kan niet in zijn eentje oplossen wat de verantwoordelijkheid is van de Westlandse bedrijven en gemeente”.