“Een grote klap voor de energietransitie, maar wij blijven ons inzetten voor duurzame warmte voor onze inwoners”

Yousef Assad - Beeld: Jessica Rens

Tienduizenden Haagse huizen gaan voorlopig niet van het gas af. Die mededeling gaf wethouder Kapteijns deze week. D66-raadslid Yousef Assad is teleurgesteld. “Dat de aanleg van warmtenetten voor tienduizenden woningen vertraging oploopt is een grote klap voor de energietransitie. Maar we geven niet op en blijven zoeken naar manieren om inwoners van duurzame warmte te voorzien”

“Door onzekere wetgeving en hoge kosten zijn de plannen op dit moment onhaalbaar”, lichtte de wethouder toe. De gemeente heeft marktpartijen nodig voor de aanleg en exploitatie van warmtenetten voor 45.000 tot 60.000 Haagse woningen. Maar na grondig onderzoek lijkt dat te lastig. De kosten en risico’s zijn op dit moment te groot om door te zetten.

‘’Dat het niet gaat lukken om met warmtenetten tienduizenden Haagse woningen van het gas af te halen is een grote klap voor energietransitie in Den Haag. Die loopt nu ernstige vertraging op”, zegt Yousef Assad. “Warmtenetten vormen een duurzamere oplossing voor verwarmen in vergelijking met een individuele cv-ketel die op aardgas werkt. In onze stad is het onvermijdbaar om zoveel mogelijk duurzame warmtebronnen te benutten. Daarom kunnen we het ons als stad niet permitteren om op te geven. We moeten blijven zoeken naar manieren voor schone energie.’’

In het nieuwe jaar zal de gemeenteraad deze ontwikkelingen bespreken. Assad: “De Haagse D66-fractie zal kijken hoe we door kunnen gaan met het realiseren van duurzame warmtebronnen. Want iedereen heeft recht op een duurzame woning in een groene stad.’’