Den Haag onderaan ranglijst fietsveiligheid – D66: “Roer moet om”

Beeld: David Marcu

Den Haag bungelt onderaan de ranglijst voor welke gemeenten het beste zijn voor fietsers. In twee jaar tijd is Den Haag meer dan 50 plekken gedaald. D66 vindt de lage ranking schokkend. “Fietsveiligheid gaat over of mensen veilig thuis komen. We mogen zo’n lage uitslag niet accepteren”, zegt raadslid Peter Mekers

“Dit gaat over of mensen, niet alleen jij en ik maar ook jonge schoolgaande kinderen, veilig van A naar B kunnen komen. Dat we onderaan de ranglijst staan is een groot teken dat onze straten te gevaarlijk zijn”, aldus Mekers. “Dit resultaat betekent dat we keihard aan de slag moeten.”

“Dit gaat over of jonge schoolgaande kinderen veilig van A naar B kunnen komen”

Peter Mekers

Mekers erkent wel dat het erop leek dat Den Haag de goede kant op ging. “We hebben eerder grote stappen voorwaarts gemaakt”. Zo zijn er op veel plekken nieuwe, vaak vrijliggende, fietspaden bijgekomen en toenmalig wethouder mobiliteit Van Asten had de geuzennaam “fietspaus” gekregen. “Het lijkt erop dat in de afgelopen twee jaar de aandacht is verslapt”, aldus Mekers. “Het roer moet om. Als we in de afgelopen twee jaar ruim 50 plekken zijn gedaald, moeten we de komende twee jaar ruim honderd plekken stijgen”.

De gemeente onderzoekt momenteel welke straten een maximum snelheid kunnen krijgen van 30 km/u. Daar verwacht Mekers veel van: “Met de als maar grotere en zwaardere auto’s op de wegen wordt het risico op extra letsel bij een aanrijding met een fietser groter. Een lagere snelheid helpt enorm bij de overlevingskansen bij zo’n aanrijding. Daar moeten we echt op inzetten.”