Debat over schrappen tramritten HTM – “We willen méér OV, niet minder”

Beeld: Alireza Parpaei

De HTM verraste de stad en de gemeente onlangs met haar plannen om per 11 maart te schrappen in ritten voor tram en bus in onze stad. Een besluit dat zonder aankondiging plompverloren werd meegedeeld. Dat zegt Peter Mekers tijdens het debat over het schrappen van tram- en busritten van de HTM. Volgens de HTM is personeelstekort een van de redenen hiervoor, maar Mekers hoort juist dat oud-chauffeurs niet aan de slag kunnen bij HTM en contracten met uitzendbureaus stoppen. Voor D66 voldoende reden om opheldering te vragen aan de wethouder.

Lees hier zijn volledige bijdrage terug

Voorzitter,

Allereerst dank aan de insprekers van OVHA en Rover op dit punt. De HTM verraste de stad en de gemeente onlangs met haar plannen om per 11 maart te schrappen in ritten voor tram en bus in onze stad. Een besluit dat zonder aankondiging plompverloren werd meegedeeld. Een besluit waar we als eigenaar van HTM en via de metropoolregio als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in onze stad niet blij mee kunnen zijn.

Gevolgen van bezuinigingen

Ik kijk terug op de afgelopen maanden: het vinden van extra geld en bezuinigingen om zo weer gezond vooruit te kunnen, een bespreking over sociale veiligheid in het OV waarin werd aangegeven dat die veiligheid niet onder druk stond door personeelstekorten of problemen met werving. De nachtbussen die vanaf Koningsnach eindelijk weer kunnen rijden nadat dit jaren niet kon door personeelstekort. En dan nu voor 6 maanden de dienstregeling ondermaats gaan aanbieden. Ik kan het niet met elkaar rijmen en hoor graag van de wethouder hoe hij die gebeurtenissen aan elkaar knoopt. En kunnen we nog meer verwachten vanuit de HTM? Houdt de HTM haar eigenaar tijdig op de hoogte over deze problemen, dilemma’s en keuzes? Wanneer werd het college door de HTM op de hoogte gesteld vraag ik aan de wethouder.

We willen juist méér OV in de stad, niet minder.

Onduidelijkheid over personeelstekort

En dan het personeelstekort zelf. Ik weet dat HTM al vele jaren gepensioneerde werknemers vraagt om in te springen. En dat er al vele jaren mensen via een uitzendbureau worden ingeschakeld als oproepkracht om de roosters rond te krijgen. En wat schetst mijn verbazing? Ik lees reacties van oud-HTM’ ers die niet welkom zijn, dat vacatures al vervuld zouden zijn, dat een contract met een uitzendbureau dat al jaren extra personeel levert is opgezegd per mei 2024. Dat chauffeurs via zo’n uitzendbureau zich melden bij HTM om daar direct voor te gaan werken maar dat HTM niet reageert.
En we hoorde het van de insprekers: HTM heeft in het verleden eigen personeel flexibeler ingezet zodat het kon bijspringen met rijden. Daar hoor ik nu niets van. Gaat de HTM wel ver genoeg om de afgesproken dienstregeling te rijden of is ‘personeelstekort’ een excuus voor een verkapte bezuiniging, ten koste van de OV-gebruikers? Graag een reactie van de wethouder.

De metropoolregio heeft al aangegeven de niet gereden kilometers in mindering te brengen in de concessie. Welke financiële gevolgen heeft dat voor de HTM en waar gaat dat geld heen? Ook hier graag een reactie van de wethouder.

En dat de reizigersorganisaties verrast worden door dit besluit, daar kan mijn partij ook niet bij, kan de wethouder aangeven wat daar misgaat en of zij soms voor spek en bonen meedoen?

Voorzitter,
Kennelijk moet de HTM aangespoord worden om een stap verder te gaan om voldoende personeel in de cabines van de trams of achter het stuur van de bussen te krijgen, daarom de volgende motie.

Motie:
Verzoekt het college:
▪ met HTM een indringend gesprek te voeren om alle maatregelen te nemen die nodig zijn teneinde de dienstregeling zo snel mogelijk op te schalen naar normaal;
▪ daarbij de HTM op te dragen nadrukkelijk (ook) te kijken naar het -nog meer dan nu- inzetten van oud-medewerkers van HTM en externe krachten die al ervaring hebben met rijden voor HTM;
▪ inzichtelijk te maken welke mogelijke financiële gevolgen een boete van de MRDH voor de HTM heeft;
▪ uiterlijk begin mei 2024 de raad te informeren over de voortgang.

Deze motie is mede ondertekend door collega Gerritsen van de Partij van de Dieren.

Tot zover voorzitter.