D66 luidt de noodklok – veiligheid in de buurt in gevaar

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

De veiligheid en leefbaarheid van Haagse wijken staat enorm onder druk, doordat buurtpreventieteams het steeds lastiger hebben. Onlangs is het buurtpreventieteam in Regentesse-Valkenbos gestopt en teams elders in Den Haag krijgen te weinig steun, waardering en training. “Deze teams zorgen ervoor dat kleine problemen geen grote problemen worden. Zonder deze teams moet de politie vaker uitrukken, terwijl we die politie helemaal niet hebben”, gewaarschuwd D66.

De Buurtpreventieteams (BPT’s), buurtmoeders en buurtvaders zijn teams van bewoners die zich vrijwillig inzetten voor de veiligheid, leefbaarheid en sfeer in hun buurt. Ze zijn belangrijk in het voorkomen en de-escaleren van problemen en staan in contact met de politie om zo verdachte of dreigende situaties te kunnen doorgeven. Maar zo waardevol als ze zijn, zo weinig erkenning, samenwerking en training krijgen ze. Want als deze teams goed en veilig hun werk willen doen, moeten ze wel getraind worden. Maar D66 heeft juist van diverse BPT’s gehoord dat ze niet worden getraind en dat ze niet weten welke voorwaarden er zijn aan trainingen. Met als gevolg dat er ongetrainde vrijwilligers met hesjes op straat staan tijdens drukke momenten als de jaarwisseling of grote evenementen.

Geen teams, geen veilige wijk
“Of het nu de voetbalrellen in de Schilderswijk zijn, of overlast van het grote aantal coffeeshopbezoekers in Valkenbos. Elke wijk heeft wel een uitdaging waar deze teams een groot verschil in kunnen maken”, ziet Marieke van Doorn (D66). Maar door het gebrek aan training, waardering en steun stoppen steeds meer buurtteams ermee. “De kracht van de buurt zijn de bewoners zelf. Die zijn beter in staat hun buurt veilig en leefbaar te houden dan de politie. Als we zo doorgaan moeten agenten, waar we er al te weinig van hebben, letterlijk alles doen. Dan komt de veiligheid en leefbaarheid van onze wijken echt in gevaar”

Koesteren
“De kern is dat we BPT’s, buurtvader en buurtmoeders koesteren”, zegt Van Doorn. Daarom wil ze ook dat de gemeente vaker, al dan niet samen met de politie en omliggende gemeenten, met de teams om tafel gaat. “Deze mensen willen hun buurt beter maken. In ruil daarvoor zijn trainingen, goed contact en waardering het minste wat we kunnen bieden. Zo geven we onze bewoners de kracht om hun eigen buurt beter te maken”