D66 krijgt meer dan 300 meldingen binnen over onveilige straten: “30 km/u en handhaving zijn keihard nodig”

In korte tijd zijn er meer dan 300 meldingen binnengekomen bij het meldpunt dat D66-raadslid Peter Mekers opende om gevaarlijke verkeerssituaties in Den Haag in kaart te brengen. Op basis van deze input bood Mekers de verzamelde meldingen aan bij wethouder Arjen Kapteijns (Mobiliteit), met een duidelijke oproep: In heel veel meer straten moet de snelheid teruggebracht worden naar 30, en in straten waar die maximumsnelheid al geldt, moet er flink meer gehandhaafd worden.

Beeld: D66 Den Haag

Fundamenteel probleem

De meldingen laten zien dat inwoners zich ernstige zorgen maken over de verkeersveiligheid in hun straat of wijk. De meest genoemde straten zijn onder andere de Oorberlaan, Laan van Wateringse Veld, Leyweg, Waldorpstraat, Maanweg en de Oude Haagweg. Ook straten als de Van Alkemadelaan, Oostduinlaan, Escamplaan, de Monsterseweg, Oosteinde, Neherkade en Beeklaan. In totaal zijn er 128 verschillende straatnamen opgegeven. Mekers: “Het geeft aan dat er door de hele stad een fundamenteel probleem is met onze veiligheid”.

Meest genoemde straat op grens met Westland

Het feit dat de Oorberlaan de meeste meldingen krijgt is opvallend, want de weg ligt grotendeels op het gebied van de gemeente Westland, hoewel sommige delen en een aantal adressen wel op Haags grondgebied liggen. “Misschien omdat deze weg op het grensgebied ligt, is het vergeten door beide gemeenten. Want het aantal meldingen over deze weg is zorgwekkend”. De nummer twee is de Laan van Wateringse Veld, waar fractievertegenwoordiger Anno Fekkes al eerder over aan de bel heeft getrokken. Veel andere wegen, zoals de Van Alkemadelaan, zijn ook scherp in het vizier van de fractie. Over de Van Alkemadelaan zijn al meerdere discussies gevoerd en staat voor 2026 een pilot met versmalling gepland.

Meer handhaving is broodnodig

Opvallend is dat veel van de gemelde wegen al een maximumsnelheid van 30 km/u hebben. “Dit onderstreept dat alleen het aanpassen van de straat en de maximum snelheid niet genoeg is,” aldus Mekers. “Zonder voldoende handhaving voelen bewoners zich nog steeds onveilig. De urgentie is duidelijk: we moeten zorgen dat regels ook echt worden nageleefd.”

Gemeente moet nu handelen

D66 Den Haag roept het college op om de meldingen serieus te nemen, gerichte maatregelen te nemen waar nodig, en met bewoners in gesprek te blijven over wat er beter kan. “Met deze meldingen laten inwoners duidelijk hun stem horen. Het is nu aan de gemeente om te luisteren en te handelen,” besluit Mekers. “Dit gaat niet alleen over hoe snel je auto mag, dit gaat over of mensen veilig hun eigen straat kunnen oversteken en of kinderen veilig naar school kunnen fietsen. Een van de belangrijkste garanties die we als gemeente moeten geven, is dat je veilig over straat kan”.