D66: Help oudere Hagenaars goed voorbereid hun pensioen ingaan

Beeld: Martijn Beekman

Voor veel mensen voelt het als een bevrijding, maar voor veel mensen is het ook de start van een zoektocht: met pensioen gaan. Want als je je hele leven gewerkt hebt is het wel wennen om opeens zoveel tijd te hebben. Om mensen beter op weg te helpen wil D66 woordvoerder ouderen Anno Fekkes dat Hagenaars die richting hun pensioen gaan een brief krijgen met alle informatie die ze nodig hebben om hun nieuwe levensfase in te gaan.

Haagse scholieren krijgen op hun 17de verjaardag een brief over het vervolg van hun schoolcarrière en alles dat er op ze af zal komen zodra ze volwassen worden. Maar mensen die over een jaar of twee met pensioen gaan zouden eigenlijk ook een brief moeten krijgen met informatie over hun volgende levensfase, vindt D66. “We hoeven ouderen niet uit te leggen hoe het volwassen leven werkt, maar er komt wel opeens wel veel op je af. Veel van die informatie is verspreid en digitaal. Dat kost veel zoekwerk, terwijl de gemeente het makkelijk in een brief kan samenvatten”

Voor Fekkes kan de gemeente veel duidelijk maken over belangrijke zaken. Van vragen over wonen en ouderenzorg tot goede plekken om maatschappelijk actief te worden of vrijwilligerswerk te doen. Fekkes is zelf ook gepensioneerd en als fractievertegenwoordiger maatschappelijk betrokken. “Het gepensioneerde leven biedt enorm veel kansen voor een vol en rijk leven, maar het is wel even wennen en zoeken naar nieuwe manieren om actief te blijven. Laten we ouderen niet in het diepe gooien, maar ze op weg helpen! Zo geven we ouderen ook de kans op een kans- en kleurrijk pensioen!”