D66: HAVO/VWO school voor Zuidwest keihard nodig

Beeld: Fer Troulik

Zuidwest groeit en veranderd. Maar toch is er in dit gebied, met meer inwoners dan een middelgrote stad, geen enkele HAVO/VWO school. Onacceptabel voor D66, die eerder al opriep om hier een school te bouwen. Met een motie wil de onderwijspartij ervoor zorgen dat er nu echt ruimte komt voor de toekomst van Zuidwest.

Breng gelijke kansen naar Zuidwest

“Zuidwest groeit, Zuidwest ontwikkelt zich, en kinderen in Zuidwest krijgen steeds betere schooladviezen”, ziet onderwijswoordvoerder Caroline Verduin. “Dat is goed nieuws, maar omdat er geen school is die bij hun niveau past moeten deze leerlingen uitwijken naar Rijswijk en Voorburg. Zo geven we het signaal dat een kind dat hoger scoort dan de MAVO niet thuishoort in Zuidwest. Als we alle kinderen een gelijke kans willen geven, moeten we de kansen naar ze toe brengen”

Bouwen aan de toekomst van kinderen

Binnenkort behandeld de gemeenteraad de plannen voor Zuidwest. Daar wil woordvoerder stedelijke ontwikkeling Joren Noorlander ruimte voor de toekomstige school reserveren. “In 2021 hebben we al gevraagd om een HAVO/VWO school te bouwen. Nu pakken we ook de kans om ruimte voor de school in te tekenen in de bouwplannen. Want als je een gigantisch gebied als Zuidwest wil ontwikkelen tot een gemixte wijk met 10.000 extra woningen, moet je er ook voor zorgen dat al die leerlingen naar een school kunnen die bij ze past”. Noorlander concludeert: “We moeten niet alleen huizen bouwen in Zuidwest, maar we moeten ook bouwen aan een goede toekomst voor alle kinderen die er wonen”.