D66: Bouw geen nietszeggende elektriciteitshuisjes, maar herkenbaar Haagse huisjes

Beeld: FaceMePLS

Ze staan overal, maar zijn vaak zo onopvallend mogelijk gemaakt: elektriciteitshuisjes. Doordat Den Haag steeds duurzamer wordt en steeds meer apparaten elektrisch worden zijn er ook veel meer van dit soort elektriciteitshuisjes nodig. Daarom vinden D66-raadslid Noorlander en Groenewold dat er moet worden nagedacht over het ontwerp van deze gebouwen. “Waarom zouden we lelijke, nietszeggende of onopvallende elektriciteitshuisjes bouwen, als we hier echte Haagse iconen van kunnen maken?”

Elektriciteitshuisjes of transformatorhuisjes zijn de schakel is tussen het grotere stroomnetwerk en de huishoudens in de buurt. Daarom zijn er in elke wijk wel een paar te vinden en komen er in de toekomst nog heel veel meer bij. Raadsleden Joren Noorlander en Dennis Groenewold willen daarom dat er een echte Haagse huisstijl komt voor de elektriciteitshuisjes.

Plek voor de kunst of architectonisch icoon
Noorlander en Groenewold zien veel opties voor hoe deze Haagse huisjes er in de toekomst uit moeten komen te zien. Noorlander: “Vooral in Segbroek zijn veel van deze elektriciteitshuisjes beschilderd door streetartkunstenaars. We kunnen ervoor kiezen om dit de standaard te maken en de huisjes te ontwerpen met kunst als doel “Of we laten de huisjes volledig begroeien, zodat ze van buiten net zo groen zijn als de verduurzaming waar ze uit voortkomen”, zegt Groenewold. Een derde idee is dat de huisjes standaard zo ontworpen worden dat ze prachtig aansluiten op de architectuur in de wijk.

Maak een duidelijke keuze
Welke keuze er uiteindelijk gemaakt gaat worden, er moet een duidelijke keuze gemaakt worden. “Als we niet nu besluiten hoe het elektriciteitshuisje van de toekomst er is, zit iedere wijk en buurt straks vol met huisjes die uitblinken in nietszeggendheid. De raadsleden willen daarom dat het college met een echte huisstijl komt. Noorlander: “Want waarom zouden we lelijke, nietszeggende of onopvallende elektriciteitshuisjes bouwen, als we hier echte Haagse iconen van kunnen maken?”